Урок английского языка в 3 классе на тему: "Рождество " учителя английского языка Левиной Розы Гарриевны

Цели: активизация и обобщение,систематизация знаний, закрепление лексического запаса по теме «Рождество»,развитие навыков аудирования

Технологическая карта урока английского языка в 3 классе к УМК Enjoy English для 3 класса Биболетовой М. З.,Денисенко О.А., Трубаневой Н. Н.

Тема урока: «Christmas »

Тип урока : рефлексивный

Задачи :

- личностные: формирование ответственного отношения к учению, готовности к саморазвитию и самообразованию; формирование коммуникативной компетентности в общении и сотрудничестве со сверстниками.

- метапредметные: умение работать самостоятельно, в паре и в группе, строить логические рассуждения, умозаключения, уметь адекватно и осознано использовать речевые средства в соответствии с задачей коммуникации, самооценивание.

- предметные: развивать умения систематизировать новые знания; развивать навыки письма (заполнение пропусков); дифференцировать главную и второстепенную информацию прочитанного текста

Планируемый результат:

Предметные умения

    развивать навыки поискового чтения

2. развивать технику чтения вслух

    развивать навыков аудирования

    Совершенствование навыков устной и письменной речи

Личностные: формирование ответственного отношения к учению, готовности к саморазвитию и самообразованию; устанавливать связь между целью деятельности и ее результатом;

адекватное понимание причин успеха/неуспеха в учебной деятельности;

формирование коммуникативной компетентности в общении и сотрудничестве со сверстниками;

Регулятивные: осуществление регулятивных действий самонаблюдения, самоконтроля, самооценки в процессе коммуникативной деятельности на иностранном языке.

Познавательные: построение логических рассуждений, включающее установление причинно-следственных связей; освоение ознакомительного, поискового чтения;

Коммуникативные: формулировка собственного мнения и позиции, способность аргументировать и координировать её с позициями партнёров; умение задавать вопросы и отвечать на них; адекватно использовать речевые средства для решения различных коммуникативных задач.

Основные понятия :

Merry Christmas, New Year, wish, Christmas card, present, Santa Claus

Педагогические технологии : методическая-информационная объяснительно-иллюстративный; словесный; поисковый; репродуктивный

Структура занятия

    Организационный момент

Teacher : Good morning, dear boys and girls. Glad to see you again!

P. Good morning, teacher. We are glad to see you, too

2 Актуализация

Teacher : We start our lesson, which is connected with a beautiful holiday, the most popular holiday in Great Britain. This holiday is the favourite holiday of all English children. We will speak and read about this holiday, have a competition, write cards, and sing a song. I hope you’ll enjoy our English lesson and be friendly to each other. I wish you good luck! Let’s start! Look at the slide and try to guess the holiday

3. Обеспечение мотивации просмотр мультфильма

Учащиеся смотрят и отвечают на вопрос:

Teacher: What holiday are we going to speak about?

P1. We’ll speak about Christmas.

Teacher: What words helped you to guess?

P1 . Santa Clause

P2 . Christmas tree

P3 . Merry Christmas to you!

Teacher: The theme of our lesson is Christmas in Britain.

4. Фонетическая зарядка

Обезьянка простыла на этом холоде горло заболело …..

[m]-хочет произнести свое имя но не может

Доктор просит показать горло

[ t]-доктор показал упр для язычка кончик к альвеолоам

[d]-готовитсяк празднику встряхивает ковер

[w]-доктор вылечил обезьянку она балуется губки дудочкй сделала и потом улыбнулась

Say please a symbol of Christmas.There are а lot of symbols, things and words, which are connected with this holiday. What are they?

(Ученики называют некоторые символы Рождества: рождественские открытки, подарки и т.д. Ответы сопровождаются появлением опор: Santa Clause, Christmas tree, Merry Christmas, Christmas cards, presents, stocking .)

5.На доске: Соедините слово и перевод :

Christmas Веселого Рождества

Santa Claus мы желаем

Presents ёлка

Socks Счастливого Нового года

Christmas tree носки

We wish Санта Клаус

Merry Christmas подарки

A Happy New Year! Рождество

6. Физкультминутка

T: I see you are tired. Let’s have a rest.

Clap your hands.

If you"re happy and you know it,

If you"re happy and you know it, clap your hands.


If you"re happy and you know it, stomp your feet.
If you"re happy and you know it,
And you really want to show it,
If you"re happy and you know it, stomp your feet.


If you"re happy and you know it, nod your head.
If you"re happy and you know it,
And you really want to show it,
If you"re happy and you know it, nod your head.


If you"re happy and you know it, turn around.
If you"re happy and you know it,
And you really want to show it,
If you"re happy and you know it, turn around.


If you"re happy and you know it, say we are, we are.
If you"re happy and you know it,
And you really want to show it,
If you"re happy and you know it, say we are

Teacher : А сейчас мы с вами разделимся на 3 команды. Каждая из команд получает свои задания Ваша задача –внимательно прочитать текст и ответить на вопросы и докончить предложения. Let’s start.

5. Развитие навыков чтения с полным пониманием прочитанной информации

Teacher :Read the text and answer the questions. У .3 с .53 письмо Санта Клауса

What present have Green school’s pupils got for Santa Claus?

6. Актуализация

Complete these sentences:

  1. Nick and Pam can …

    Martin likes to …

    Mary and Bess like to …

    Jack and Thomas can…

  2. Peter likes to…

    Dino likes to …

    Pupils like to go to …

Choose the right answer:

Why do Miss Chatter’s pupils like Christmas?

1They like to play together.

2They like to dance and sing merry songs

3.It is a happy holiday with a lot f presents.

6. Развитие навыков аудирования

It’s time to listen to the dialogue.Listen to the dialogue and say who is speaking.What Christmas present would dino like to have?

У.1с.52 (из учебника на диске)

7. Совершенствование навыков устной речи

Ребята, какой подарок вы хотели бы получить от Санта Клауса?

What presents would you like to have from Santa Claus? Начните своё высказывание со слов

I would like to have ………

Skates, a ball, a computer, a bike, sweets, a toy, a book, a dog, a cat, a bike, new jeans.

8.Развитие лексических навыков.Исполнение песни.Динамическая пауза

В этот праздник принято загадывать желания и петь замечательную песню«We wish you a Merry Christmas!». (“ Желаем Счастливого рождества!”). A когда приходит Новый год, англичане поздравляют друг друга такими словами: A HappyNew Year!

And now let’s listen and sing this nice song «We wish you a Merry Christmas! ». Учащиеся слушают и поют песню упр.1 стр. 50

We wish you a Merry Christmas! 3 times

And a Happy New Year!

9. Развитие навыков письма

Подписывание открыток к Рождеству

Ваша задача –написать открытку другу и поздравить его с Рождеством и Новым годом Let’s start.

T: I’m sure now you know a lot about Christmas and New Year. One of the traditions is writing postcards to your relatives, to your friends.. Please write down and read

What can we wish to our friends? (обсудить с детьми)

Дети подписывают открытки и дарят соседу со словами Merry Christmas!

A Happy New Year! Be healthy! Wash hands and face! Be clever! Don’t be lazy!

In Great Britain people decorate a Christmas tree with different balls. Let’s decorate it right now! Please, come to the blackboard, hang card on the Christmas tree: Oh, look at our Christmas tree! How beautiful it is now!

10. Рефлексия

Teacher :We have decorated your Christmas trees. They are very beautiful.

What interesting parts of the lesson did you like? What new information did you get?

P1. We decorated our Christmas Tree and write Christmas cards.

P2. We learnt some interesting facts about Christmas.

P3. We had some fun, sung the song.

Что нового вы узнали о праздновании Рождества в Англии?

С какими новыми словами вы познакомились?

Какую песню разучили?

Teacher: And what do you think about our lesson? (Рефлексия. Если учащимся понравилось на уроке, они поднимают веселый новогодний смайлик. Если нет, то грустный)

11.Домашнее задание

Teacher : П.Т. дописать письмо Дайно у.3 с.33

Write down your homework. Thank you for your work. Good luck and Merry Christmas!

Merry Christmas !!!

Урок английского языка 3 класс (М.З.Бибалетова)

2 четверть заключительный урок.

Задачи урока:

Учебный аспект:

Формирование умения употреблять лексику по теме «Рождество» в серии языковых и речевых упражнений;

Формирование умения поддержать беседу по теме, находить необходимую информацию в прочитанном;

Повышение мотивации учения при помощи интерактивных средств обучения;

Развивающий аспект:

Развитие творческих способностей учащихся;

Воспитательный аспект:

Воспитание чувства коллективизма, доброты;

Социокультурный аспект:

Формирование представлений о традициях страны изучаемого языка;

Обеспечение условий для коммуникативного использования английского языка.

Оборудование: Компьютер, проектор, экран, презентация, посвящённая рождеству в Англии.

Ход урока:

  1. Орг.момент

Good morning, children! I am glad to see you. Let`s find out what we are going to speak about today. Please, do some tasks.

2. Речевая зарядка

Let`s remember the letters. Connect the dots alphabetically.

Слайды №1-18. Дети называют буквы в алфавитном порядке, если правильно, открывается след. слайд.

Вот какая ёлочка у нас получилась! Слайд №19

Let`s remember the names of the colours and decorate our tree.

Слайды № 20-26. Учитель читает стихотворения о названиях цветов, если дети правильно добавляют слово, открывает слайд с шариком соответствующего цвета.

Вот Санта Клауса портрет,
Он там в наряде цвета (red)

Синеву небес люблю,
Ношу я джинсы цвета (blue)

Поля с пшеницей спелою
Радуют нас цветом (yellow)

Розы победителю падают на ринг,
Цвет их по-английски называем (pink)

Уверена, ты помнишь:

Оранжевый цвет (orange)


У елки цвет всегда один,
Зимой и летом - это (green)

Итак, ёлочку мы украшали не случайно, ведь тема нашего урока «Рождество».We are going to speak about Christmas and presents you would like to get.

Основной момент

Слайд?

При всей своей замкнутости англичане любят повеслиться от души.

Рождество – самый грандиозный праздник среди всех праздников.

Ребята, а вы знаете почему он получил такое название?

Правильно. Это Христианский праздник, посвящённый рождению Иисуса христа.

СЛАЙД?

Рождество – это праздник для всей семьи, но больше всего его любят и ждут дети. Они вывешивают у камина чулки для подарков, которые Санта ночью наполняет

Слайд?

What present would you like to have?

Оказываются англичане не только любят дарить и получать подарки… ещё они очень любят украшать свои дома. А как мы сейчас посмотрим и послушаем.

Слайд?

(рассказ про омелу)

Слайд?

(рассказ про гимны)

Песня We wish you…

Слайд?

Рассказ про печенье

Слайд?

Рассказ про ёлку.

Посмотрите а у вас в классе тоже есть елочка.

Слайд?

Рассказ про Санту.

А сейчас давайте немного разомнёмся перед творческой работой.

зарядка

Слайд?

Ну вот мы с вами и познакомились с некоторыми символами и традициями Рождества в Англии. Конечно же это не все символы и традиции. А сейчас давайте изготовим рождественские поздравительные открытки для ваших мам и пап, которые вы им подарите.

Изготовление открыток с ёлочкой и поздравление

Слайд?

Ну вот все вы сегодня хорошо и отлично поработали, что мы сегодня нового узнали?

Чему научились?

Что вспомнили?

Молодцы, ваши оценочки….

Музыка we wish you…


ПЛАН – КОНСПЕКТ

по теме «Christmas »

Цели:

    Совершенствовать умения и навыки устной речи

    Расширение кругозора учащихся через лингвострановедческую информацию.

    Развивать навыки аудирования.

    Поддерживать интерес к изучению английского языка

Тип урока: комбинированный

Основные задачи:

Обучающие:

Практика речевой деятельности (монологической и диалогической);

Активизация лексики по теме;

Формирование и развитие коммуникативных умений;

Расширение словарного запаса.

Развивающие:

Развитие мышления, умения дать оценку, высказать своё мнение на английском языке;

Интеллектуальное развитие;

Развитие фантазии, воображения;

Развивать умения и навыки чтения про себя с полным пониманием прочитанного.

Социо-культурные:

- развитие образного мышления;

- расширение кругозора.

Воспитательные:

Формирование уважения и интереса к изучению английского языка;

Воспитание культуры общения;

Формирование умения работать в парах, помогать друг другу.

Оборудование урока:

Карточки – таблички с именами детей;

Компьютерная презентация «Christmas »;

Аудиоприложение, песня «Merry Christmas »; Jingle bells ;

Подарки детям.

Ход урока:

    Орг . момент .

( слайд 1)

T.: Good morning, good morning,

Good morning to you.

Good morning, good morning

I am glad to see you.

P.: Good morning, good morning,

Good morning to you.

Good morning, good morning

I am glad to see you.

T.: Sit down, please.

Get ready for the lesson. Let’s begin our lesson. What day of the week is it today?

Р.: It is Monday.

T.: OK. Ребята, аочёмсегоднямысвамисобираемсяпоговорить, япредлагаю

догадаться.. ( прослушивание стихотворения )

Now listen to a poem and guess what holiday is it about. ( ответы детей )

Yes, you are right, this poem is about Christmas. Would you like to visit a Christmas party?

Р.: Yes, of course!

T.: OK.

    Речевая зарядка.

T.: At first, Children, tell me, please, what season is it now?

Р.: It is winter.

T.: Yes, you are right. You know, it’s very cold in winter.

We are going to name all possible words which are connected with winter, Christmas? New

(Детиназываютслова: snow, Ded Moroz., fir –tree, balls etc.)

Very good, children!

T.: Do you like winter? Why?

Р.: I like winter because …

T.: What can children do in winter? (слайд 7)

Р.: Children can ski/ skate (коньки)/ play snowballs/ sledges(санки).

T.: What winter holidays do you know?

Р.: I know…

T.: What is your favourite winter holiday?

Р.: My favorite winter holiday is …

T.: What do you know about Christmas?

Р.: …….

T.: Would you like to know more about it?

Р.: Yes, of course!

T.: Then, listen to me.

    Знакомство с историей празднования Рождества.

T.: But before my story let’s learn new words. (новые слова на доске на ватмане,

Went to Bethlehem учитель проговаривает,

Dangerous – ученики хором повторяют)

Suddenly –

Gave a birth to her child –

A lot of people –

The brightest –

T.: Now attention, please! In England people begin to celebrate Christmas on 24 th of December. You

know it is a religious holiday. (слайд 8)

Mary and Joseph were Christ"s parents. They went to Bethlehem. Their way was dangerous and very long. It was getting darker and darker. They didn"t know where to go. A lot of bright stars appeared in the sky. Suddenly Mary saw a cave. “Let"s have a sleep in this place,” she said to her husband. At last they found a place where Mary gave a birth to her child. He was a boy. A lot of people came to see him. They brought many presents for him. Many bright stars appeared

in the sky when Christ was born. But among them was the biggest and the brightest star that showed the way to his place of birth. (слайды 9-14)

T.: Children, what did you understand?

Р.: …….

IY. Физ . минутка . «Please game».

(Дети выполняют различные команды учителя при условии слова: PLEASE ).

T.: English people like Christmas very much. They decorate their houses with lights. ( слайд 15)

It is very nice and bright at night. ( слайд 16)

Here you can see a Christmas tree on the Trafalgar square. ( слайд 17)

Y. «Наряди ёлку»

T. : Now, children, you’ll decide how to decorate our New Year tree.

There are many cards, choose some. Work in groups.

YI.«Presents and wishes»

T.: You know, all children become presents on New Year in Russia.

Who do we write letters to?

Р.: We write letters to Ded Moroz.

T.: And English children write letters to Santa Claus. Here you can see him.

Let’s know what will be next year, take a wish and read it!

( слайды 18 - 19)

(Дети вытягивают новогодние пожелания, написанные на английском языке и читают их)

Any way, children, you can write to Father Frost about your real wish.

T.: I think you are tired. Let’s have a rest! Listen to a song and sing with us!

YII . Подведение итогов урока, выставление оценок.

T .: Ребята, вам понравился сегодняшний урок? Почему? Что нового узнали? Мне тоже очень понравилось с вами работать, вы получаете сегодня такие отметки: ______________. А на память о сегодняшнем уроке вы получаете такие сувениры.

Цели:

Активизировать лексику по теме «Рождество»,

Совершенствование навыков диалогической речи и письма английского языка ,

Познакомить учащихся с традициями страны изучаемого языка,

Оборудование: компьютер, мультимедийный проектор, разноцветные бумажные шары, рождественские открытки.

Ход урока английского языка

Вводный этап:

Teacher: Good morning, dear children! Today we will speak about Christmas – a wonderful holiday, loved by children and grown-ups for presents, bright Christmas tree, funny Santa Claus and other things. We’ll talk about Christmas traditions in Russia and England. You’ll write your own Christmas cards. I divide you into two teams: you are «snowflakes» and you – «snowmen». By the way, I’ve got a secret message from Santa Claus. (раздаю послание каждой команде) We have a lot of tasks and you can get coloured balls, which can help you guess this message.

Фонетическая зарядка:

Teacher: Before we start, let’s play with our tongues. (слайд)за каждое предложение команда получает 1 шар с буквой.

[s] Seven Santas sang silly songs.

2. Santa"s sleigh slides on slick snow.
3. Santa"s sack sags slightly

4. Santa stuffs Stephie"s striped stockings.

5. [t] Tiny Timmy trims the tall tree with tinsel.
6. Two trains travel together to Toyland
7. Ten tiny tin trains toot ten times.

8. [l], [e] Eleven elves licked eleven little lollipops.
9. Chilly chipper children cheerfully chant.
10. [b], [r] Bobby brings bright bells.

Основной этап:

Teacher: Well done, my dear! And now answer my questions about Christmas in England and Russia. (за каждый правильный ответ команда получает 1 шар).

When do English people celebrate Christmas?

What holiday do English people celebrate on the 24 th of December?

Why do English children put Christmas stockings on the bed?

What is the traditional Christmas dinner in England?

When do Russian people celebrate Christmas?

What do Russian people do at Christmas?

What do they wear?

What can Russian people know at Christmas?

Teacher: Well, I see, you know a lot about Christmas in England and Russia. Now let see how well you know Christmas symbols. (слайды)(дети, видя изображение символа, называют его).

Santa Claus

Coloured balls

Reindeer

Present

Coloured lights

Fireplace

Sleigh

Sweets

Christmas tree

Christmas stockings

Teacher: Very good, my friends. Let’s talk about Christmas in England and Russia. Make up the dialogues.

Teacher: By the way, one of the Christmas traditions is to write Christmas cards. (на доске появляются образцы рождественских открыток) Let’s write your own Christmas cards for your parents and friends. But what can we wish?

Children: love, happiness, health, wealth, luck.

(дети получают открытки и подписывают их)

Заключительный этап:

Teacher: Well, at the beginning of the lesson each team got a secret message. It’s time to guess the Santa Claus’s message. Look at the blackboard! This table can help you. (на доске появляется таблица. Команда, которая первая отгадывает послание, выигрывает.)

Урок

по английскому языку

в 6 классе

УМК Английский язык для 6 класса школ с углублённым изучением английского языка авторов Афанасьевой О.В., Михеевой И. В. Москва: Просвещение, 2008 г.

Тема: «Рождество»

Цель урока:

Развитие умений говорения по теме.

Задачи урока:

I . Образовательные:

Познакомить учащихся с некоторыми традициями и обычаями празднования Рождества в Великобритании и России;

Активизировать употребление лексики в речи;

Учить понимать на слух;

Учить учащихся логическому построению устного высказывания на английском языке;

- формировать коммуникативно-информационную компетентность;

- формировать у учащихся навыки написания открыток на английском языке с опорой на ранее введенные знания;

Формировать у учащихся умения эстетически оформлять открытку;

Учить учащихся поздравлять друг друга с рождеством.

II . Развивающие:

Развивать творческую фантазию, познавательный интерес, инициативу в осуществлении иноязычной речевой деятельности;

Развивать языковую догадку учащихся, наблюдательность;

Способствовать развитию мышления, внимания, памяти, творческих способностей механизма репродукции при обучении говорению.

III . Воспитательные:

Воспитывать у учащихся чувство прекрасного;

Способствовать расширению кругозора и познавательного интереса учащихся к иноязычной культуре и традициям других народов.

Формы урока: лексико-фонетическая разминка; фронтальный опрос; работа в парах; самостоятельная работа; викторина.

Методы: проблемно-поисковый; креативный; коммуникативный;личностно-ориентированный; практический; деятельностный подход; самоконтроль; самооценка.

Оборудование: компьютер, проектор, экран, интерактивная доска.

Наглядные пособия: рождественские постеры, поздравительные открытки, волшебный сундучок, колпаки, видеофильмы, аудиозаписи, презентация, раздаточный материал.

Ход урока.

I . Организационный момент. (Презентация)

1. П. англ. языка: Good morning! I’m glad to see you! Let’s start our lesson! First of all I suggest you to listen to one song and guess w hat holiday is this song about? (Звучит песн я «We wish you a Merry Christmas!»).

We wish you a Merry Christmas!

We wish you a Merry Christmas!

And a Happy New Year!

P 1 : This song is about Christmas.

T: Of course! What are we going to speak about?

P 2 : About Christmas.

T: What do you know about Christmas?

P 1 : I know that Christmas is a favourite holiday for English people, especially for children.

P 2 : Christmas is a religious holiday. They celebrate the birth of Jesus Christ.

P 3 : I think Christmas is a family holiday. Families gather for Christmas dinner. They give presents to each other.

P 4 : Every Englishman sends many Christmas cards, e-mails and text-messages.

P 5 : People decorate Christmas tree with beautiful balls and toys.

T: All right. What words are associated with Christmas? (На доске нарисована ёлка. Учащиеся называют слова по теме «Рождество», а учитель вешает игрушки с названиями на ёлку.)

P 3 : Christmas holiday and decorations.

P 4 : Christmas tree.

P 5 : Presents.

P 6 : Traditional food.

P 7 : Santa Claus.

T: And of course Christmas songs, greetings cards. Are we going to speak about it at the lesson? So to say we learn about the traditions of Christmas celebration in Great Britain. So, we celebrate Christmas today! Let’s dress up! Put on your caps, please! (Учащиесянадеваюткрасныеколпаки.)

II. Речевая зарядка .

1. T: Let’s review our words first of all! Look at the screen! Speak after me, please!

Christmas decorate

Presents cracker

Lights turkey

Christmas tree Santa Claus

Pudding tinsel

Celebrate greetings card

2. T: Read the words, P 8 !

3. T: The next task for you. Read these words in alphabetical order, please.

P 9 : Celebrate, Christmas, Christmas tree, cracker, decorate, greetings card, lights, presents, pudding, Santa Claus, tinsel, turkey.

T: All right! The next task. Please match the English words with their Russian equivalents. (Учитель использует интерактивную доску.)

Christmas поздравительная открытка

Presents индюк

Lights украшать

Christmas tree СантаКлаус

Pudding хлопушка

Celebrate мишура

Decorate рождественскаяёлка

Cracker праздновать

Turkey пудинг

Santa Claus огоньки

Tinsel подарки

Greetings card Рождество

T: Well done!

III . Актуализация знаний.

1. Выполнение упражнения.

T: Look at the screen. The text is “Christmas Day”. Say me please what should you do.

P 10 : We should complete the sentences with the help of the words from the box.

T: All right! Will you begin! (Учащиеся по очереди читают предложения и вставляют нужные слова.)

Presents, books, stockings (2), toys (2), dessert, exciting, fireplace, give, Day, sweets, Merry Christmas

Christmas Day

Christmas Day, December 25th, is the most ... day of the year for English children. Оn that day they get ... and ... presents to their brothers, sisters, parents and friends.

Y оu probably know that English children hang ... at the ... or near their beds оn Christmas Eve. In the morning they usually find their ... filled with small toys and ... . They m ау also find larger ... lying nearby.

The morning will b е spent playing with new ... and reading new ... Then comes lunch, traditionally with the turkey as the main dish and Christmas pudding for … . The whole family tries to соm е together оn Christmas ... to say " ... " to each other .

(Keys: exciting, presents, give, stockings, fireplace, stockings, sweets, toys, toys, books, dessert, Day, “Merry Christmas”)

T: Well done! You have completed all the sentences right.

2. Аудирование с полным пониманием. (Просмотр видеофильма.)

T: Now I suggest you to watch a video film. After that you should say how the English people celebrate Christmas holiday. Look at the screen . (Учащиеся просматривают фильм.)

3. Беседа по фильму.

T: You have seen the film and now answer my question, please! How do the English people celebrate Christmas holiday? What do they usually do this day?

P 11 : People buy Christmas trees, presents, cards. Children decorate the Christmas tree with toys, tinsels and lights. People send Christmas cards to relatives and friends.

P 12 : On Christmas Eve people usually go to a special church service. They sing Christmas carols. They put their presents under the Christmas tree.

P 13 : People usually spend time with their families. In the morning they usually go to church and then they have Christmas dinner. There are a lot of fun and jokes on that day. Children like this holiday very much. They go from house to house, sing songs and congratulate people.

P 1 : The traditional Christmas food is roast turkey with potatoes and Christmas pudding.

P 7 : Parents and children give presents to each other this holiday.

Учитель просит учащихся рассказать, как англичане празднуют рождество.

P 8 : The English people like to celebrate Christmas holiday. They buy Christmas trees, presents, cards. They put their presents under the Christmas tree. Children decorate the Christmas tree with toys, tinsels and lights. People send Christmas cards to relatives and friends. On Christmas Eve or in the morning people usually go to a special church service. They sing Christmas carols. Then they have Christmas dinner. The traditional Christmas food is roast turkey with potatoes and Christmas pudding. There are a lot of fun and jokes on that day. Children like this holiday very much. They go from house to house, sing songs and congratulate people. Parents and children give presents to each other this holiday.

T: Well! Tell me please how the Russian people celebrate Christmas holiday?

P 5 : The Russian people decorate New – Year’s tree, put the presents under it. They send e-mails and text-messages to relatives and friends. On Christmas Eve some people and children go from house to house and sing songs. They get sweets and money. It is such a good tradition by Russian people.

P 6 : Many Russian people like to celebrate New Year and Christmas holiday. Children enjoy decorating New – Year’s tree and getting presents from Father Frost. I like to get gifts too. On Christmas Eve I and my friends congratulate people and sing songs. People give us some sweets or money.

4. Письмо .

T: Now we have spoken about Christmas holiday and now … let’s congratulate each other with this best holiday! Say me, please! How do the English people congratulate each other? You have prepared greetings cards, haven’t you? Show me please! (Учащиеся показывают учителю поздравительные открытки.) Oh what beautiful greetings cards ! Well! Let’s write congratulations and best wishes to each other! (Учащиесяпишутпоздравлениянаоткрытках.)

5. Мини - диалоги .

Т: Now congratulate each other with Christmas! (Учащиеся поздравляют друг друга с Рождеством.)

P 1 : Dear Andrew! Merry Christmas! I wish you good luck!

P 2 : Thank you! The same to you! И т. д. (Учитель прослушивает каждую пару.)

6. Релаксация .

T: All right! You have said that before Christmas children usually go from house to house and sing songs. Do you know any songs? Let’s sing all together. (Учащиесяисполняютпесенку «Jingle, Bells!»

Jingle, Bells! Jingle, Bells! Dashing through the snow

Jingle all the way! In a one-horse open sleigh,

Oh what fun it is to ride O’er the fields we go,

In a one-horse open sleigh. Laughing all the way.

Bells, on bobtail ring,

Making spirits bright.

What fun it is to ride and sing

A sleighing song tonight.

T: Well! Who else knows any Christmas songs?

P 3 , P 4 : (Учащиеся исполняют колядку.)

Hello, reindeer.

Hello, snowman.

Hello, Santa.

Happy Holidays.

One, two, three

Four, five, six,

Seven, eight, nine, ten,

Merry Christmas, everyone.

Let’s sing it once again.

Hello, reindeer.

Hello, snowman.

Hello, Santa.

Happy Holidays.

Happy Holidays!

T: Well! Take some sweets for it.

IV . Первичное закрепление знаний.

1. Работа в парах. Заполнение таблицы .

T: Now you have relaxed, have sung the songs and I suggest you to compare English and Russian traditions of Christmas celebration. Look at this poster ! (На доске постер, на котором описаны традиции празднования рождества в России и Великобритании.) It helps you to fill the table. I give you some sheets of paper and you should write the differences. Be quick! You can do it in pairs.

п/п

Great Britain

Russia

When is Christmas celebrated?

How is “ ДедМороз” called?

Where does “ ДедМороз” live?

Where is Christmas tree situated?

Where do people usually put their presents?

T: Have you written? Please tell me some differences of Christmas celebration in Great Britain and in Russia.

P 1 : Christmas is celebrated on the 7 th of January in Russia. And in Europe it is celebrated on the 25 th of December.

P 2 : “ ДедМороз” is called Father Frost in Russia and Santa Claus in Great Britain.

P 3 : Father Frost lives in Veliki Ustyug. Santa Claus lives in Finland.

P 4 : New-Year’s tree is situated in Red Square and Christmas tree is in Trafalgar Square.

P 5 : Russian put their presents under the tree and English put them near the bed or near the fireplace.

T : You are right .

V . Закрепление изученного материала.

1. Викторина.

T: Children! I have prepared a surprise for you. Here is a magic box. Let’s open it! Take the cards ! (Дети открывают волшебный сундучок по очереди и достают открытки, на которых написаны вопросы):

1.What do you know about Christmas? (Christmas is a religious holiday.)

2. What traditional Christmas meals do you know? (a roast turkey and Christmas pudding)

3. Who decorated the first Christmas tree? (One legend says that Martin Luther started the

practice. Luther was an imported Christian leader.)

4. Why do people celebrate Christmas? (It is celebrated оn December 25th. The holiday is connected with the wonderful birth of Jesus Christ.)

5. Where did Santa Claus come from? (from America)

6. When is Christmas celebrated in Europe? (It is celebrated оn January 7th.)

7. How is Father Frost called in Great Britain? (Santa Claus)

8. Where is Christmas tree situated in Great Britain? (in Trafalgar Square)

9. Where do English people usually put their presents? (near the bed or near the fireplace)

10. Where do Russian people usually put their presents? (under the tree).

T: Well! I see that you have learnt much about Christmas traditions.

VI . Заключительный этап урока.

1. Подведение итогов урока. Рефлексия .

T: Now look at our Christmas tree. About what have we spoken during lesson? (Учащиеся смотрят на ёлочку и на игрушки с названиями и рассказывают, о чём они говорили на уроке).

P 4 : We have spoken about Christmas holiday and decorations.

P 5 : About Christmas tree.

P 5 : About presents.

P 6 : About traditional food.

P 7 : How people usually spend Christmas Day.

P 8 : And of course about Santa Claus, Christmas songs, greetings cards.

2. Оценки за работу на уроке.

T: It’s high time to get marks for lesson. You have got sheets of paper with table. Take it and count the score . (Учащиеся подсчитывают высказывания, проверяют правильность заполнения открыток и таблицы.)

Put your mark yourself!

Критерии оценивания

Твои высказывания по теме были правильны (допускаются 1-2 ошибки). Объём высказывания – 10 предложений.

Твои высказывания по теме были правильны (допускаются 3-4 ошибок). Объём высказывания – 7- 8 предложений.

Твои высказывания по теме были правильны (допускаются 5-6 ошибок). Объём высказывания – 5- 6 предложений.

Твоя открытка оформлена правильно (без ошибок)

Твоя открытка оформлена правильно (допущены 1-2 ошибки)

Твоя открытка оформлена правильно (допущены 3-4 ошибки)

Твоя открытка оформлена неправильно (допущено много ошибок)

Таблица заполнена верно (без ошибок)

Таблица заполнена верно(допущены 1-2 ошибки)

Таблица заполнена верно (допущены 3-4 ошибки)

Таблица заполнена верно (допущено более 4 ошибок)

    Посчитай, сколько баллов у тебя получилось.

    Если ты получил 13-15 баллов, то твоя оценка – «5».

    Если ты получил 10-12 баллов, то твоя оценка – «4».

    Если ты получил 8-11 баллов, то твоя оценка – «3».

    Если ты получил меньше 8 баллов, то твоя оценка – «2».

T: What is your mark? (Учащиеся называют свою оценку). Well done !

3. Домашнее задание.

T: And now your home task. You should write a letter to your friend how you spent Christmas holiday. (Учительраздаётписьма.)

… I usually spend Christmas holiday at home. My parents and I decorate Christmas tree with tinsels, toys and lights. My mum and dad put presents under the Christmas tree. In the evening we usually have supper. And how do you celebrate Christmas holiday? Do you stay with your family at home?

Well, I’d better go now as my mum’s calling me for dinner. Write back soon. Take care and keep in touch!

Yours,

Mark

4. Исполнение песни .

T: In conclusion I suggest you to sing a song with children. (Учитель показывает видеоролик с исполнением песни «We wish you a Merry Christmas », учащиеся подпевают песенку.)

We wish you a Merry Christmas. We won’t go until we get some,

We wish you a Merry Christmas We won’t go until we get some,

And a Happy New Year! So bring some out here.

Glad tidings we bring to Glad tidings we bring to

You and your kin. You and your kin.

We wish you a Merry Christmas We wish you a Merry Christmas

And a Happy New Year! And a Happy New Year!

Now bring us some figgy pudding, We wish you a Merry Christmas.

Now bring us some figgy pudding We wish you a Merry Christmas

And a cup of good cheer. And a Happy New Year!

Glad tidings we bring to

You and your kin.

We wish you a Merry Christmas

And a Happy New Year!

T: Well done. Thank you. Your work during the lesson was excellent. Good luck and happy New Year!

T.: Look at the blackboard! You see here 3 faces:  (Оk)  (Вad)  (So-so). There are: OK, Bad, So-so. Choose the face according to your mood. (Учащиесявыбирают ).