Английский для технических вузов. Агабекян И.П., Коваленко П.И.

Р. на Д.: 2004 - 352 с.

Учебное пособие соответствует программе по английскому языку для технических вузов. Первая часть охватывает повторительный курс фонетики, основные тематические разделы. В нее включен повторительный курс грамматики, ряд закрепительных упражнений. Вторая часть содержит основные разделы: металлы и металлообработка, пластмассы и композитные материалы, станки и оборудование, сварка, автоматизация и робототехника, компьютерные технологии. Предназначено для студентов технических вузов. Может быть использовано студентами колледжей и для самостоятельного обучения.

Формат: pdf (2004, 352с.)

Размер: 60 Мб

Смотреть, скачать: drive.google

Формат: doc

Размер: 1,1 Мб

Смотреть, скачать: drive.google

СОДЕРЖАНИЕ
От автора 5
Вводный урок 8
Part I
Unit 1. About myself 18
Unit 2. My working day 36
Unit 3. My Academy 52
Unit 4. My Home Town 62
Unit 5. Russia is my Homeland 76
Unit 6. The United Kingdom 94
Unit 7. The United States of America Ill
Unit 8. Higher Education in the UK 125
Unit 9. My future profession 135
Part II
Unit 1. Metals 148
Unit 2. Metaiworking 159
Unit 3. Materials Science and Technology 173
Unit 4. Machine-tools 183
Unit 5. Plastics.. 196
Unit 6. Welding 208
Unit 7. Automation and robotics 216
Unit 8. Computers 228
Unit 9. Modern computer technologies 246
Reader Тексты для дополнительного чтения
1. Alloys 264
2. Manufacturing of plastics 265
3. Principles and process of polymerisation in plastics production 269
3. Resins . 272
4. Industrial plastics: rigid and flexible foams 278
5. Basic principles of welding 280
6. Gear 285
7. Bearings 288
8. Construction of an automobile 291
9. Two-Stroke and Diesel Engines 299
10. Direct-Current (DC) Generators 301
11. AC Motors 303
12. Engineering as a profession 306
13. Automation in Industry Fixed and programmable automation 311
14. History of Robotics 315
15. Measurements 317
16. Computers 320
17. History-and Future of the Internet 322
18. Agricultural Machinery 323
Appendix A 327
Appendix В 328
Appendix С 339

Задача, поставленная перед нами практической преподавательской деятельностью была очень непростой - нужно было создать универсальное учебное пособие для студентов всех технических ВУЗов. Но единой «технической» специальности не существует. Спектр технических специальностей настолько разнообразен, что единственным способом определить круг студентов (читательскую аудиторию) является отбросить все нетехнические специальности - гуманитарные.
Кроме того» студенты-технари» на старших курсах приобретают специальности, уникальные для своего региона и нужд местной промышленности Для того, чтобы сделать учебник максимально универсальным, мы разбили книгу на две части.
Тематический текст (являющийся также и полно изложенной устной темой) составляет основу каждого из девяти уроков первой, общей части, В первой, общей части, предназначенной для студентов всех технических специальностей, предлагаются обязательные вузовские темы: About myself (О себе), My working day (Мой рабочий день), My Academy (Мой ВУЗ), цикл страноведческих тем - Great Britain, London, USA, Transport Industry, Russian Federation, Moscow, My Home Town.

Exercise A lead - lid

if - it - tip - kit did - bill

mill - meal pill - peel keel - kill sit - seat

Exercise В did - deed pit - peat fit - feet

it - eat lid - lead

Exercise С bin - bean

I. Гласные звуки [i], . II. Text A: «About myself», Text B: «My Biography».

III. Личные местоимения, определенный и неопределенный артикль, множественное число существительных.

Phonetic warm-up (Фонетическая разминка)

Гласный звук [i] При произнесении краткого гласного звука [i] кончик языка находится у основания нижних зубов: оттенок русского звука[и] в словахшить, шило практически совпадает с английским [i]:it, sit, in

Гласный звук При произнесении долгого гласного язык продвинут вперед, кончик языка касается нижних зубов, губы несколько растянуты и слегка обнажают зубы. Оттенок русского звука [и] в словахива, иго, игры, избы практически совпадает с английским звуком .

Сочетания ее, еа - читаются . Например, meet, peat. Долгота звука влияет на лексическое значение слова.

Например: feet (ноги) -fit (вмещаться),steel (сталь) -still (все еще) beat - bin

it - seat steel - still

feel - fill - feet fit - eat - bean

simple - Pete - feel - peel

meet - meat - ill - bill - steel - feel Exercise D be - been - bean

me - meet - meat see - seat - seed meal - seal - mean pea - Pete - peat sea - see - meet bee - been - feet mean - lean - keen

I see a sea. I see a clean sheet. I eat meat. I like meat.

I like tea. I make tea. I take tea. I like fine tea. I like fine meals.

People make steel. People make fine steel. People make steel pipes. People make fine steel planes. I like life. I like kind people. I like kind smiles. I feel fine. I smile.

Text A: “ABOUT MYSELF”

Hello, friends. Let me first introduce myself. My name is Ann or Anya for my friends. My surname or last name is Sokolova. I was born on the 2nd of October in Sochi, Krasnodarsky Krai. This is the most beautiful city in Russia situated onthe Black Sea coast. Now I ama first-year student at the Technical Academy. In five years I"ll be an engineer.

Now let me describe my appearance . I am tall andslim and have fair hair and blue eyes. My friends say that I am pretty. I think I am just good-looking. I love sports and music. I was very serious about acareer ingymnastics when I was in the 5th form. But then I broke my arm and doctors didn"t let me go in for gymnastics. I love to listen to modern music and dance. I dance a lot and I hope I am good at it. I also love swimming. I always swim in the Black sea when I visit my parents, my dear family.

I would like to tell you about my family. There are five people in our family. My father"s name is Vladimir Stepanovich. He is a mathematician by education and businessman by profession. My mother"s name is Tatyana Petrovna. She is ahousewife . She has much work about the house because I have a younger sister. She is a pupil. My sister Natasha is in the fifth form. My grandmother, my mother"s mother, lives with us. She is verykind and helps usa lot.

Our family is very friendly, we have many friends. In summer many relatives come to visit us. And, of course, they use a chance to spendseveral weeks in beautiful Sochi.

In May I have finished school No 5 in Sochi. I did well in all the subjects but my favourite subjects at school were Physics and Computer Science. I also enjoyed English lessons.

I am very interested in learning English because I always wanted to become a programmer or maybe a businesswoman. I also think that the knowledge of foreign languages helps in everyday life and career.

Two years ago I travelled much around Europe. I have visited France, Germany, Belgium, the Netherlands and the United Kingdom . There the knowledge of English helped me a lot.

As you see," my biography isn"t very long yet. But we"ll meet again in the next lesson and I"ll tell you more about myself. See you later...

introduce - представлять, знакомить

housewife - домохозяйка

Black Sea coast - побережье Черного моря

several - несколько

a first-year student - студент(ка) первого курса

to do well - зд. успевать

region - область

chance - случай, шанс

appearance - внешность

kind - добрый

slim - стройная

a lot - много

career - карьера

the Netherlands - Нидерланды

gymnastics - гимнастика

the United Kingdom - Соединенное Королевство

mathematician - математик

(Великобритания)

ADD TO YOUR ACTIVE VOCABULARY

(ПОПОЛНИ СВОЙ АКТИВНЫЙ СЛОВАРЬ):

tall - высокий

stupid - тупой, глупый

short - маленького роста

boring - скучный

stout - приземистый, коренастый

fun to be with - веселый человек

slim - стройный

easy to go along - легкий в общении

fat - толстый

quiet - спокойный

plumpy - полный

impulsive - порывистый, импульсивный

fair hair - светлые волосы

aggressive - агрессивный

blonde - блондин(ка)

rude - невежливый, грубый

brunette - брюнет(ка)

shy , confused - застенчивый

gray hair - седые волосы

active - активный

bold headed - лысый

talkative - разговорчивый

short sighted - близорукий

enthusiastic - энтузиаст, затейник

smart, clever, bright - умный (я)

Exercise 1.1. Please, introduce yourself. The questions below will certainly help you:

1. What is your name?

2. Where and when were you born?

3. How old are you?

5. Have you got a family?

6. How many people are there in your family?

7. Do you have brothers, sisters, grandparents in your family?

8. Where do you live?

9. Did you study well at school?

10. What school did you finish?

11. Did your teacher of English help you to choose your future profession?

12. What was your favourite subject?

13. What do you like to read?

14. What sport do you go in for?

15. What are you going to be?

16. Do you still live with your parents?

17. Do you have a girlfriend / boyfriend?

Exercise 1.2. Bring a picture of a person you know well (mother, father, grandfather, friend) to class. Show it and describe that person. Use the active vocabulary of the unit.

Text B: “MY BIOGRAPHY”

after Mark Twain

I was born on the 30-th of November 1835 in the village of Florida, Missouri. My father was John Marshal Clemens.

According to tradition some of my great-great parents were pirates and slave traders - a respectable trade in the 16-th century. In my time I wished to be a pirate myself.

Florida contained a hundred people and when I was born I increased the population by one per cent. It had two streets and a lot of lanes. Both the streets and the lanes were paved (мостить) with the same material - black mud in wet times, deep dust in dry. Most of the houses were of wood - there were none of brick and none of stone. Everywhere around were fields and woods.

My uncle was a farmer. I have never met a better man than he was. He was a middle-aged man whose head was clear and whose heart was honest and simple. I stayed at his house for three months every year till I was thirteen years old. Nowhere else was I happier than at his house. He had eight children and owned about fourteen Negro slaves whom he had bought from other farmers. My uncle and everyone on the farm treated the slaves kindly. All the Negroes on the farm were friends of ours and with those of our own age we were playmates. Since my childhood I have learned to like the black race and admire some of its fine qualities. In my school days nobody told me that it was wrong to sell and buy people. It is only much later that I realized all the horror of slavery.

The country school was three miles from my uncle"s farm. It stood in a forest and could take in about twenty five boys and girls. We attended school once or twice a week. I was a sickly (хилый) child and lived mainly on

medicine the first seven years of my life.

When I was twelve years old my father died. After my father"s death our family was left penniless. I was taken from school at once and placed in the office of a local newspaper as printer"s apprentice (подмастерье) where I could receive board and clothes but no money.

For ten years I worked in printshops of various cities. I started my journalistic life as a reporter on a newspaper in San-Francisco. It was then that I began to sign my publications by my penname Mark Twain.

General understanding:

1. In what state was Samuel Clemens born?

2. What were the great-great parents of Mark Twain?

3. What did Mark Twain want to be?

4. What were the streets and lanes of Florida paved with?

5. How does the author describe his uncle?

6. How many slaves did Mark Twain"s uncle own?

7. What was the author"s attitude toward slavery?

8. Was Mark Twain a healthy boy?

9. When did the author start his career of a writer?

Неопределенный и определенный артикли. Неопределенный артикль a (an)происходит от числительного one (один), определенный - от указательного местоимения that(тот).

Артикль употребляется:

Перед каждым нарицательным существительным.

Если перед существительным артикль не употребляется, то нужно уметь объяснить, почему. Артикль не употребляется если перед существительным стоит:

указательное или притяжательное местоимение,

другое существительное в притяжательном падеже,

количественное числительное,

отрицание no.

Например: This is my book. It"s friend"s book. I have one book.

Упоминая предмет впервые, мы употребляем перед ним неопределенный артикль а (ап) . Упоминая этот же предмет вторично, мы ставим перед ним определенный артикльthe. Например:This is a book. The book is interesting.

Неопределенный артикль a (an)

употребляется перед единичным, отдельным предметом, который мы не выделяем из класса ему подобных. Неопределенный артикльan обычно стоит перед существительным, которое начинается с гласного звука:an apple, an egg.

Например: I bought a book yesterday. Я купил вчера книгу (одну из многих ей подобных).I have an apple. У меня есть яблоко (одно, какое-то).

Неопределенный артикль a (an) может употребляться только с исчисляемыми существительными, стоящими в единственном числе. Перед неисчисляемыми существительными или существительными во множественном числе неопределенный артикль опускается.

Неопределенный артикль не употребляется:

а) с неисчисляемыми и «абстрактными» существительными:

I like coffee and tea. Friendship is very important in our life.

б) с существительными во множественном числе:

They are students now.

в) с именами собственными:

I told Jane about that.

г) с существительными, перед которыми стоят притяжательные или указательные местоимения:

This car is better than that. My bike is old.

д) с существительными, за которыми следует количественное числительное, обозначающее номер:

I have read page eight of the magazine.

Неопределенный артикль а необходим в конструкциях:

I have a... This is a... I am a... What a fine day! I see a... There is a... He is a...

Определенный артикль the выделяет предмет или предметы из класса им подобных:

The book I bought yesterday was interesting - Книга, которую я купил вчера, была интересной (это

Конкретная книга, которую говорящий выделяет из класса ей подобных).

Определенный артикль the употребляется как с исчисляемыми, так и с неисчисляемыми существительными, как с единственным, так и с множественным числом.

Например: This is a book. The book is interesting (исчисляемое в единственном числе).

This is meat. The meat is fresh, (неисчисляемое)

These are books. The books are good. (множественное число).

Определенный артикль употребляется:

а) когда известно (из контекста, из окружающей обстановки) о каком предмете (предметах, явлениях)

идет речь: Open the door, please. I am going to the Academy.

б) когда речь идет о единственном в своем роде предмете или явлении: The moon is shining brightly. в) когда существительное имеет ограничивающее определение, чаще всего с предлогомof.

I don"t know the name of this pupil.

г) в словосочетаниях типа in the north, to the west, at the cinema, the same, in the country, the rest of

the ...

д) если перед существительным стоит прилагательное в превосходной степени

This is the most interesting book.

e) перед порядковыми числительными

He lives on the fifth floor.

Географические названия и артикль С географическими названиями и с именами собственными, артикль, как правило, не употребляется,

кроме следующих случаев:

а) с названиями морей, рек, океанов, горных хребтов, групп островов используется определенный артикль: the Pacific Ocean, the Black Sea, the Thames, the British Isles.

б) определенный артикль используется с несколькими названиями стран, областей и городов, (хотя обычно с этими типами названий артикль не используется):

the Ukraine, the Crimea, the Caucasus, the Netherlands, the Hague, the Riviera, the Congo, the West Indies

в) определенный артикль используется с названиями стран типа:

the Russian Federation, the United States of America, the United Kingdom.

г) перед собирательным именем семьи The Petrovs - Петровы

Exercise 1.3. Translate into Russian. Explain the use (использование) of definite (определенных) and indefinite (неопределенных) articles:

1. Last week I met my friend. He was with a young girl. The girl was a student of our Academy. 2. This is a pencil. The pencil is red. 3. She is a teacher. She is our teacher of English. 4. It is a lake. The lake is deep. It"s one of the deepest lakes in the world. 5. There are many flowers in your garden. The flowers are beautiful. 6. Did you write a plan? Give me your plan, please. Is this plan effective? 7. The Black Sea is in the South of Russia. 8. This is Mike. He works as an engineer. Mike is a highly qualified engineer. 9. There are some schools in our street. The schools are new. 10. Gagarin was the first cosmonaut of the world. 11. In summer the sky is blue and the sun shines brightly. 12. The Petrovs are very friendly. 13. This is Ann"s book. I don"t like such books. 14. Winter begins in December.

Exercise 1.4. Insert (вставьте) the article where necessary:

pencil is broken. Give me that ...

pencil, please. 2. I can see three

Boys are playing. 3.1

have... bicycle....

bicycle is black. My ...

friend has no ... bicycle. 4. Our

Room is large. 5. We wrote

yesterday.... dictation was long. 6. She has two ...

daughters and one...son. Her...son is ...pupil. 7. My ...

friend has no... dog. 8. This is ... tree....

tree is green. 9. She has ...ball. ...

I got ... letter from my ...

friend yesterday.

Letter was interesting.

1. Yesterday I saw... new film, but...

film wasn"t very interesting. 2. London is situated on ... Thames. 3. Yuri

Gagarin was ... first man to fly over ...

visit... Ivanovs, but they were not at...

summer we live in ...

country. 7. Lomonosov,... great Russian

scientist, was born in ... small village on ...

White Sea. 8....

United States of America is one of ... most

powerful countries of the world. 9. Is your dress made of ... silk or ...

cotton? 10...Peter"s brother is... student and

we are.. .pupils .11. What would you like:...

orange? 12. What...

strange man he is!

Exercise 1.5. Use the articlesa, an, the where it is necessary:

I... Volga is ... longest river in ... Europe. 2. ...History and ... Literature were ... my favourite subjects at ...

school. 3.What is ... nearest way to ... Drama Theatre?4. ...butter and... cheese are made of... milk. 5. Usually I get up at... 7 o"clock in ... morning. 6...Rostov is situated on ... Don. 7. Will you have ... cup of ... tea? 8.What... good friend you are! 9. We shall go to ...cinema ... next week together with ... Petrovs. 10. This is ... book, ... book is very interesting. 11. Do you see ... sun in ... sky today? 12.He is ... engineer by ... profession.

Exercise 1.6. Insert (вставьте) the article where necessary:

Three men came to ... New York for ... holiday. They came to... very large hotel and took... room there. Their room was on... forty-fifth floor. In... evening... friends went to ... theatre and came back to ... hotel very late.

«I am very sorry,» said ... clerk of ... hotel, «but... lifts do not work tonight. If you don"t want to walk up to your room, we shall make... beds for you in... hall.» «No, no,» said one of ... friends, «no, thank you. We don"t want to sleep in ... hall. We shall walk up to our room.»

Then he turned to his friends and said: «It is not easy to walk up to ... forty-fifth floor, but we shall make it easier. On ... way to ... room I shall tell you some jokes; then you, Andy, will sing us some songs; then you, Peter, will tell us some interesting stories.» So they began walking up to their room. Tom told them many jokes; Andy sang some songs.

At last they came to ... thirty sixth floor. They were tired and decided to have... rest. «Well,» said Tom, «now

it is your turn, Peter. After all... jokes, I would like to hear ... sad story. Tell us ... long and interesting story with

Sad end.» «... story which I am going to tell you,» said Peter, «is sad enough. We left... key to our room in ...hall.»

Образование множественного числа имен существительных.

Множественное число существительных (кроме тех, у которых основа оканчивается на -ch, -s, -ss, - sh, -х) образуется путем прибавления к основе окончания -s: a boy - boys, a trick - tricks, a pen -pens, a girl - girls.

Множественное число существительных, основа которых оканчивается на -ch, -s, -ss, -sh, -x, а также существительных, имеющих, как правило, окончание -о, образуется путем прибавления к основе окончания -es ; a bench - benches, a busbuses, a glass - glasses, a box - boxes, a potato - potatoes.

Существительные, оканчивающиеся на -у (после согласной) во множественном числе имеют окончание -ies: an army - armies, a fly - flies, a lady - ladies. Конечное f(-fe), как правило, меняется на- ves :

a calf - calves, a knife - knives, a shelf - shelves, a wife - wives (но : roof - roofs).

Ряд существительных образует множественное число не по общим правилам: а) изменяется корневая гласная:

a man - men, a woman - women, a foot - feet, a tooth - teeth, a goose - geese, a mouse - mice

б) добавляется окончание -en : an ox - oxen. a child - children.

в) заимствуются формы единственного и множественного числа из латинского и греческого языков: a formula - formulae (formulas), a crisis - crises, a criterion - criteria, an index - indices, a bacterium

Bacteria, an axis - axes

В английском языке есть существительные, которые имеют одну (общую) форму для единственного и

множественного числа: a deer (олень) -deer (олени),a sheep (овца) -sheep (овцы),a fish рыба) -fish (рыбы),a swine (свинья) –swine (свиньи).

Некоторые существительные имеют только единственное число: advice, information, news. knowledge, furniture, luggage.

Некоторые - только множественное число, clothes, riches, damages, goods, looks, manners, thanks.

Запомните:

this is - these are that is -- those are there is - there are it is - they are

Exercise 1.7. Decide which of the following nouns are countable (исчисляемые) or uncountable (неисчисляемые):

Time, water, machine, music, snow, word, coffee, money, idea, family, darkness, knowledge, sea hour. tree, silver, meat, happiness, information, speed, book, news, house, friend, milk, student, pen, paper, clothes picture, air, goods.

Exercise 1.8. Read and translate the sentences. Decide which of the underlined nouns (существительных) are countable or uncountable and explain why:

1. We have read all the official papers. There were some sheets ofpaper on the table. 2.Twocoffees, please. I like strong coffee. 3. Give me twoglasses . Are they made ofglass or plastics? 4. Many thousands ofbricks are produced at the factory. Our school is built ofbrick .

Exercise 1.9. Write down the following nouns in plural.

Box, sheep, place, library, photo, mouse, lady, glass, bush, dress, country, bus, party, wife, day, knife, knowledge, month, pen, hero, goose, company, life, deer, tomato, city, man, play, news, child, fruit, shelf, leaf, foot, fish, woman, money, information.

Exercise 1.10. Write down the following nouns in plural:

A star, a mountain, a tree, a waiter, the queen, a man, a woman, an eye, a shelf, a box, a city, a boy, a goose, a watch, a mouse, a dress, a toy, a sheep, a tooth, a child, an ox, a deer, a life, a tomato.

Exercise 1.11. Write down the following nouns in plural:

this man, that match, this tea-cup, this egg, that wall, that picture, this foot, that mountain, this lady, that window, this knife

Exercise 1.12. Put the following sentences in plural and write them down. Pay attention to the changes of the verb (глагол):

1. A new house is in our street. 2. This story is very interesting. 3. There was a woman, a man, a boy and a girl in the room. 4. In the farm-yard we could see an ox, a sheep, a cow and a goose. 5. Put this knife on that table.

6. Why don"t you eat this potato? 7. This strawberry is still green. 8. A yellow leaf has fallen to the ground. 9. Can you see a bird in that tree? 10. Does your tooth still ache? 11. I held up my foot to the fire to warm it. 12. His child studies very well. 13. Is this worker an Englishman or a German? - He is a Frenchman. 14. What is that child"s name? 15. The cat has caught a mouse. 16. I have hurt my foot. 17. The wolf has been shot. 18. He keeps his toy in a box. 19. This man works at our office.

Exercise 1.13. Put the following sentences in plural and write them down. Pay attention to the changes of the verb:

1. This is my stocking. 2. He has a new suit. 3. This metal is very hard. 4. That ship is a Russian one. 5. I heard her voice. 6. His dog does not like bread. 7. The plate was on the table. 8. This town is very large. 9. I was talking to her at the tram stop yesterday. 10. Is that girl your sister? 11. I shall give you my book. 12. This story will be a good one. 13. Is this a good match? 14. The boy put his book on the desk. 15. She took off her hat. 16. That house is new. 17. The pupil put his book into the bag. 18. Is this student coming with us, too? 19. The woman didn"t say anything. 20. Does she speak English?

Притяжательный падеж существительных

Examples: The child"s toys - The children"s toys The boy"s books - The boys" books

Exercise 1.14. Use the Possessive Case of the Nouns: Example:The poems of Lermontov. (Lermontov"s poems).

1. The toy of their children. 2. The questions of my son. 3. The wife of my brother. 4. The table of our teacher. 5. The life of animals. 6. The voice of this girl. 7. The new tool of the workers. 8. The letter of Peter. 9. The car of my parents. 10 The room of my friend. 11. The handbags of these women. 12. The flat of my sister is large. 13. The children of my brother are at home. 14. The room of the boys is large.

Exercise 1.15. Translate into English.

1. Это семья моего друга. Отец моего друга - инженер. Мать моего друга - учитель. 2. Она взяла книги своего брата. 3. Дайте мне тетради ваших учеников. 4. Вы видели книгу нашего учителя? 5. Вчера дети моего брата ходили в кино. 6. Он показал мне письмо своей сестры. 7. Чья это сумка? - Это сумка Петра. 8. Чьи это словари? - Это словари студентов. 9. Принесите игрушки детей.

I. Гласные звуки [е], [æ]. II. Text A: «My working day»,

Text B: «Nick"s usual working day».

III. Степени сравнения прилагательных и наречий, порядок слов в английском предложении, типы вопросов.

Гласный звук [е]

При произнесении гласного [е] масса языка находится в передней части ротовой полости. Кончик языка находится у нижних зубов. Губы слегка растянуты. Звук близок к русскому звуку [э] в словах эти,

Гласный звук [ æ]

При произнесении звука [æ] губы несколько растянуты, нижняя челюсть сильно опущена, кончик языка касается нижних зубов, а средняя спинка языка немного выгибается вперед и кверху.

ten - pen - men - hen

Text A: «MY WORKING DAY»

Hi again... As you already know, I am a first-year student of the Technical Academy. My parents live in Sochi and I study in Rostov-on-Don so I need somehousing . There are twoopportunities for me: I can live in adormitory (a studentshostel ), orto rent a flat (an apartment).

I decided to rent a flat. To make the rent smaller, I also decided to share my flat with another girl - Natasha Kozlova. She studies at the Academy, too, and she is my best friend now. I"ll tell you more about her later.

Now, let me describe my usual working day. My classes begin at 8:30. So on week-days I have to get up at 7:15.1 don"t have analarm clock andusually myroommate wakes me up and my working day begins. Iturn on

the radio and do my morning exercises while Natasha takes a shower. I don"t take a bath in the morning because I don"t have enough time for it. I take a cool shower (that"s when I completely wake up), brush my teeth. After that I go back to our room andget dressed. I brush my hair and put on a light make-up. Then we have breakfast. Natasha makes breakfast every Monday, Wednesday and Friday. I have toserve breakfast on Tuesdays, Thursdays and Saturdays. I love to listen to the latest news on the radiowhile I am eating and Natashaprefers light music.

We leave the house at ten minutes past eight and walk to the nearest bus-stop. We liverather far from the Academy and it usually takes us about a quarter of an hour to get there by bus. Sometimes when the weather is fine and we haveenough time we walk to the Academy. It is veryhealthy to walk much.

The classes begin at 8:30 in the morning and they end at 2:00 p.m. We have lectures in different subjects. As a rule we have three or four classes a day. Sometimes it is very hard to wait till they end.

Usually I don"t miss my classes because I want to pass my examssuccessfully. But sometimes I do, especially when the weather is fine and the classes areboring.

At 11:50 we have lunch. That"s my favourite time. That is the time to share the latest news and to gossip . My friends and I prefer not to go to the canteen and we often have lunch in a small cafe not too far from the Academy. At 12:30 wehave to be back to our classes. During the working day we also have several shortbreaks that last for ten minutes.

Occasionally I have to stay at the Academy till 5 or even 6 o"clock in the evening because I go to the library to get ready for my practical classes or to write a report. As a rule I have no free time on week-days. So by the end of the week I get verytired.

We come home at about 7 o"clock in the evening. We eat supper together and share the latest news.

After supper we wash dishes, drink coffee or tea and watch TV. I prefer old comedies and Natasha likes serials or films about travelling. Sometimes Natasha and I go for a walk in the park or visit our friends.

At about eleven at night I go to bed. I like to read something before going to bed and Natasha likes to listen to some music. Sometimes I fall asleep while I am reading and Natasha gets up and switches off the light and says

housing - жилье

to serve - обслуживать

opportunity - возможность

make up - макияж

dormitory, students hostel - студенческое

while - пока, в то время как

общежитие

to rent a flat (an apartment) - снимать квартиру

healthy - здоровый, полезный

to share - делить(-ся)

to miss - пропускать

week-days - будние дни

successfully - успешно

alarm clock - будильник

boring - скучный

usually - обычно

to gossip - сплетничать

roommate - сосед по комнате

have to be back - должны вернуться

rather - довольно

break - перерыв

to turn on (off) - включать, выключать

report - доклад

enough - достаточно

share - делиться

completely - полностью, совершенно

canteen - столовая

to get dressed - одеваться

ADD TO YOUR ACTIVE VOCABULARY

tape-recorder - магнитофон

to do well - делать успехи, хорошо учиться

to brush one"s hair - причесывать волосы

for the first (second) course - на первое (второе)

it takes me... minutes to get to the Academy by

bus - у меня уходит... минут, чтобы добраться до

to get ready - подготовиться

Академии на автобусе

as a rule - как правило

cloackroom - гардероб

to get tired - устать

upstairs - наверху, вверх по лестнице

to take pleasure in - получать удовольствие от...

downstairs - внизу, вниз по лестнице

to look forward to - ждать с нетерпением

to miss classes - пропускать занятия

acquaintance - знакомый

to pass exams - сдать экзамены

Exercise 2.1. Write one sentence with each word:

1. Usual - usually - as usual - unusual

2. occasion - occasional - occasionally

3. to end - to finish - to be over

4. to start - to begin - to get ready for

5. on Sunday - at five o"clock - in cafeteria ...

6. full time student - part time student

7. freshman - second year student - school graduate

Просыпаться - вставать в 7 часов утра

Заканчиваться в 15:50 вечера

Включать магнитофон

Пропускать занятия

Принимать душ

Сдать экзамены успешно

Чистить зубы

Время от времени

Одеваться

Подготовиться к занятиям

Слушать последние новости

Как правило

У меня уходит час, чтобы добраться до

института

Приходить домой

Ездить на автобусе (троллейбусе, трамвае)

Быть дома

Опаздывать на занятия

Иметь свободное время

Exercise 2.3. Tell about your typical day. The following questions will help you:

1. Do you get up early?

2. Is it easy for you to get up early?

3. Do you wake up yourself or does your alarm-clock wake you up?

4. Do you do your morning exercises?

5. What do you prefer: a hot or a cold shower in the morning?

6. How long does it take you to get dressed?

7. What do you usually have for breakfast?

8. Some people look through newspapers or listen to the latest news on the radio while having breakfast. What about you?

9. When do you usually leave your house?

10. Do you work? If yes, where?

11. How long does it take you to get to your Academy (Institute)?

12. Do you go there by bus/trolley-bus or walk?

13. Where do you usually have lunch (dinner)?

14. What time do you come home?

15. How long does it take you to do your homework?

16. How do you usually spend your evenings?

17. Do you have a lot of free time?

18. Do you play any musical instrument?

19. Are you fond of listening to music?

20. What kind of music do you prefer?

21. Do you collect anything (stamps, records, postcards, coins, matchboxes, etc.)?

22. What time do you usually go to bed?

Exercise 2.4. Tell about:

a) the working-day of your father or mother

b) the usual weekend at home

c) the best day of your life

d) a holiday spent with your friends or relatives (New Year"s day, Christmas, 8 th of March)

e) the working day of famous people (writers, artists, politicians etc.)

Text В: «NICK"S USUAL WORKING DAY»

Hi, nice to meet you all!

My name is Nick Price. I am a freshman at MIT - Massachusetts Institute of Technology. I am not from Boston myself. I was born in Vermilion, Ohio, not far from Cleveland.

My family is not very rich, that is why I can"t afford to live on a campus. But it is a rule, that every student must reside during his or her freshman year on the campus. To cover some of the expenses I"ve got to work parttime on the campus. I work in cafeteria.

Now let me tell you about my usual working day. I wake up at seven in the morning. My alarm-clock radio is tuned to my favourite radio station. My roommate Todd Hall is a football player. He jogs every morning at 6:30. He is still out jogging when I get up. First I take a cold shower and brush my teeth. Then I dress myself up and rush to work - to the University cafeteria. I wash dishes and clean the tables. It is not a very interesting job, I know that, but soon I"ll be a cook and will earn more. My boss Suzie is very strict but very nice when you do your job properly.

My first class starts at 11:15. The professor is never late for his classes. The lecture hall we sit in has about 100 seats. MIT is a very big school. I think that it is the best school of science and technology in the US.

At 2:00 p.m. I eat lunch at school cafeteria. The food is free for me because I work there. I am a vegetarian and I don"t like drinks with caffeine. I prefer cool filtered water or juice.

Then I have two more classes. I need to go to the library right after the classes to do my homework. There I meet my friends and we talk a lot. Twice a week I play basketball with my friends. I swim once a week. Usually after library we go out to the cafe or just sit outside and talk.

I have dinner at 6:00 p.m. at the little Chinese restaurant not too far from the dormitory or I cook myself in the kitchen in my dorm. My favourite food is salami pizza and potato salad.

After dinner I watch TV or play ping-pong with my friends. When it is Friday, we go to the football game.

I usually read before I go to bed. It calms me down after the long day. I guess, that"s pretty much it for now. See you later!

General understanding:

1. Where does Nick Price study?

2. What year of study is he in?

3. Is Nick from Boston?

4. Is Nick"s family a rich one?

5. What is Nick"s job? Do you think he enjoys it?

6. Is Massachusetts Institute of Technology a good school?

7. Where does Nick spend his evenings?

8. What does Nick usually do on Friday nights?

§ 1. Степени сравнения прилагательных и наречий

1. Односложные (и некоторые двусложные) прилагательные и наречия образуют сравнительную степень путем прибавления суффикса -еr, превосходную - путем прибавления суффикса -est:

high - higher - the highest (высокий - выше - самый высокий),big - bigger - the biggest (большой - больше - самый большой).

Прилагательные и наречия, оканчивающиеся на -у , меняют окончание на -ier и - iest. Конечная согласная у односложных прилагательных и наречий удваивается.

Например: happy - happier - the happiest. hot - hotter - the hottest

2. Многосложные прилагательные и наречия, оканчивающиеся на -1у, образуют

сравнительную степень путем прибавления словmore (less), превосходную - путем прибавления словmost (least) interesting - more (less) interesting - most (least) interesting, easily - more (less) easily - most (least) easily.

3. Ряд прилагательных и наречий являются исключениями:

good, well (хороший, хорошо) -better (лучше) -the best (самый хороший),bad (плохой) -worse (хуже) -the worst (самый плохой)

little (маленький, мало) -less (меньше) -the least (наименьший)many (much) - more - the most

far - farther (further) - the farthest (furthest)

Существительное, определяемое прилагательным в превосходной степени, всегда имеет определенный артикль: the largest building.

Exercise 2.5. Make up comparative and superlative forms of the listed below adjectives (прилагательные) and adverbs (наречия):

1. large, tall, long, easy, hot, big, cold, nice, bad, strong, short, wide, good, happy, high, low, busy, well, little, many, far.

2. wonderful, necessary, quickly, interesting, comfortable, popular, active, famous, pleasant, beautiful, slowly, clearly.

Exercise 2.6. Open the brackets using the right form of adjectives:

1. Winter is (cold) season of the year. 2. Moscow is (large) than St. Petersburg. 3. Which is (long) day of the year? 4. The Alps are (high) mountains in Europe. 5. Even (long) day has an end. 6. It is one of (important) questions of our conference. 7. Your English is (good) now. 8. Who knows him (well) than you? 9. We have (little) interest in this work than you. 10. Health is (good) than wealth. 11. Your son worked (well) of all. 12. Today you worked (slowly) than usually.

Exercise 2.7. Translate the sentences:

1. This book is not so interesting as that one. 2. The Baltic Sea is not so warm as the Black Sea. 3. The more you read, the more you know. 4. My brother is not as tall as you are. 5. The earlier you get up, the more you can do. 6. Today the wind is as strong as it was yesterday. 7. Your room is as light as mine. 8. John knows Russian as well as English. 9. Mary is not so lazy as her brother. 10. The longer the night is, the shorter the day. 11. The less people think, the more they talk.

Exercise 2.8. Translate the sentences:

1. Лев Толстой - один из самых популярных писателей в мире.

2. Этот роман интереснее, чем тот.

3. Ваш дом выше нашего? Нет, он такой же высокий, как и ваш.

4. Это - самая прекрасная картина во всей коллекции.

5. Население Российской Федерации больше населения Великобритании.

6. Он выполнил работу быстрее, чем вы.

7. Австралия - одна из наименее населенных стран.

8. Его работа лучше вашей, но работа Анны - самая лучшая.

9. Россия - самая большая страна в мире.

10. Я живу не так далеко от института, как мой друг.

11. В июле столько же дней, сколько и в августе.

12. Самолет быстрее, чем поезд.

§ 2. Порядок слов в английском предложении

В английском предложении каждый член предложения, как правило, имеет свое определенное место. Так, в простом распространенном повествовательном предложении на первом месте стоит

1) подлежащее, за ним следует

3) дополнение (беспредложное, прямое, предложное) и затем4) обстоятельства (образа действия, места, времени).

Например: 1) I 2) gave3) my brother3) a book4) yesterday.

Exercise 2.9. Build the sentences from the words:

a) Is, best, she, friend, my.

b) Learn, different, students, our, subjects.

c) The, is, Russia, the, in, country, largest, world.

d) In, the, we, city, live, a, flat, in, of, center, the.

e) Reading, is, my, of, best, son"s, fond, friend.

§ 3. Основные типы вопросов, используемые в английском языке

1. Общий вопрос

Общий вопрос относится ко всему предложению в целом, и ответом на него будут слова yes илипо:

Do you like ice-cream? - Yes, I do. Can you speak English? - Yes, I can. Are you a schoolboy? - No, I am not.

Have you bought a text book? - Yes, I have.

Порядок слов в общем вопросе

1) глагол-связка),

2) подлежащее (существительное или местоимение),

3) смысловой глагол (или дополнение).

2. Специальный вопрос Специальный вопрос относится к какому-нибудь члену предложения или их группе и требует

конкретного ответа:

What is your name? - My name is Peter. Where do you live? - I live in Rostov.

Порядок слов в специальном вопросе

1) вопросительное слово (what, where, who, when, how и т.д.),

2) вспомогательный глагол (модальный, глагол-связка),

3) подлежащее,

4) смысловой глагол,

5) дополнения,

6) обстоятельства (места, времени, образа действия и т.д.).

В специальных вопросах, обращенных к подлежащему в Present и Past Indefinite, не употребляется вспомогательный глаголdo (did) и сохраняется прямой порядок слов:

Who wants to go to the cinema? Who lives in this house?

3. Альтернативный вопрос Альтернативный вопрос предполагает выбор из двух возможностей:

Do you like coffee or tea? - Вы любите кофе или чай?

Альтернативный вопрос начинается как общий вопрос, затем следует разделительный союз or и вторая часть вопроса.

4. Разделительный вопрос (Tail Question)

Разделительный вопрос состоит из двух частей. Первая часть - это повествовательное предложение (утвердительное или отрицательное), вторая, отделенная запятой от первой - краткий вопрос (tail - «хвостик»):

You are a pupil, aren"t you? - Вы ученик, не правда ли?

Если в повествовательной части разделительного вопроса содержится утверждение, тово второй

Отрицание. Если в повествовательной части -отрицание, то во второй части, как правило, -

утверждение:

You are a student, aren"t you?

You don"t go to school every day, do you?

Exercise 2.10. Read and translate into English.

Вводный урок. 1. About myself. 2. My working day. 3. My Academy. 4. My Home Town. 5. Russia is my Homeland. 6. The United Kingdom. 7. The United States of America. 8. Higher Education in the UK. 9. My future profession. 10. Metals. 11. Metalworking. 12. Materials Science and Technology. 13. Machine-tools. 14. Plastics. 15 Welding. 16. Automation and robotics. 17. Computers. 18. Modern computer technologies.

Тексты для дополнительного чтения. 1. Alloys. 2. Manufacturing of plastics.

3. Principles and process of polymerisation in plastics production. 4. Resins. 5. Industrial plastics: rigid and flexible foams. 6. Basic principles of welding. 7. Gear. 8. Bearings. 9. Construction of an automobile. 10. Two-Stroke and Diesel Engines. 11. 0Direct-Current (DC) Generators. 12 AC Motors. 13. Engineering as a profession. 14. Automation in Industry. 15. Fixed and programmable automation. 16. History of Robotics. 17. Measurements. 18. Computers. 19.History and Future of the Internet. 20.Agricultural Machinery.

I. Гласные звуки [i], .

II. Text A: «About myself»,

Text B : « My Biography ».

III . Личные местоимения, определенный и неопределенный артикль, множественное число существительных.

Phonetic warm - up (Фонетическая разминка)

Гласный звук [ i ] При произнесении краткого гласного звука [i] кончик языка находится у основания нижних зубов: оттенок русского звука [и] в сло­вах шить, шило практически совпадает с английским [i]:it , sit , in

Гласный звук [ i :] При произнесении долгого гласного язык продвинут вперед, кончик языка касается нижних зубов, губы несколько растянуты и слегка обнажают зубы. Оттенок русского звука [и] в словах ива, иго, игры, избы практически совпадает с английским звуком .

Сочетания ее, еа - читаются . Например, meet , peat .

Долгота звука влияет на лексическое значение слова.

Например: feet (ноги) - fit (вмещаться), steel (сталь) -still (все еще)

if - it - tip - kit

sit - seat

Exercise В

feel - fill - feet

fit - eat - bean

simple - Pete - feel - peel

meet - meat - ill - bill - steel - feel Exercise D

be - been - bean

lid - lead

Exercise С

me - meet - meat

see - seat - seed

meal - seal - mean

pea - Pete - peat

sea - see - meet

bee - been - feet

mean - lean - keen

Exercise E

I see a sea. I see a clean sheet. I eat meat. I like meat.

I like tea. I make tea. I take tea. I like fine tea. I like fine meals.

People make steel. People make fine steel. People make steel pipes. People make fine steel planes. I like life. I like kind people. I like kind smiles. I feel fine. I smile.

Учебное пособие соответствует программе по английскому языку для технических вузов. Первая часть охватывает повторительный курс фонетики, основные тематические разделы. В нее включен повторительный курс грамматики, ряд закрепительных упражнений.
Вторая часть содержит основные разделы: металлы и металлообработка, пластмассы и композитные материалы, станки и оборудование, сварка, автоматизация и робототехника, компьютерные технологии.
Предназначено для студентов технических вузов. Может быть использовано студентами колледжей и для самостоятельного обучения.

Звуки и письмо.
В результате сложного исторического развития данного языка и системы его письменности возникло значительное рассогласование между графическим образом (написанием) слова и его звуковым составом (произношением), что привело к системе специальной записи звукового образа слова - фонетической транскрипции. Транскрипционные значки звуков пишутся раздельно и заключаются в квадратные скобки.

В английском алфавите имеется 20 согласных и 6 гласных букв. Однако некоторые согласные имеют двойное чтение, сочетания двух согласных могут передавать один согласный звук, а 6 гласных букв передают 20 гласных звуков в зависимости от положения гласной в слове (ударное или неударное) и от типа слога (открытый или закрытый). Поэтому для успешного изучения языка были разработаны типичные для современного английского языка правила звуко-буквенных соответствий, при помощи которых можно прочесть наибольшее количество слов.

Содержание
От автора
Вводный урок
Part I
Unit 1. About myself
Unit 2. My working day
Unit 3. My Academy
Unit 4. My Home Town
Unit 5. Russia is my Homeland
Unit 6. The United Kingdom
Unit 7. The United States of America
Unit 8. Higher Education in the UK
Unit 9. My future profession
Part II
Unit 1. Metals
Unit 2. Metalworking
Unit 3. Materials Science and Technology
Unit 4. Machine-tools
Unit 5. Plastics
Unit 6. Welding
Unit 7. Automation and robotics
Unit 8. Computers
Unit 9. Modern computer technologies
Reader
Тексты для дополнительного чтения
1. Alloys
2. Manufacturing of plastics
3. Principles and process of polymerisation in plastics production
3. Resins
4. Industrial plastics: rigid and flexible foams
5. Basic principles of welding
6. Gear
7. Bearings
8. Construction of an automobile
9. Two-Stroke and Diesel Engines
10. Direct-Current (DC) Generators
11. AC Motors
12. Engineering as a profession
13. Automation in Industry. Fixed and programmable automation
14. History of Robotics
15. Measurements
16. Computers
17. History and Future of the Internet
18. Agricultural Machinery
Appendix A
Appendix В
Appendix C.

Бесплатно скачать электронную книгу в удобном формате, смотреть и читать:
Скачать книгу Английский для технических вузов, Агабекян И.П., Коваленко П.И., 2004 - fileskachat.com, быстрое и бесплатное скачивание.

  • Английский язык для экономистов, Агабекян И.П., Коваленко П.И., 2005 - Учебное пособие соответствует государственному образовательному стандарту и требованиям программы по английскому языку для неязыковых вузов. Оно рассчитано на 4-6 семестров … Книги по английскому языку
  • Английский язык для экономистов, Агабекян И.П., Коваленко П.И., 2004 - Учебное пособие соответствует государственному об разовательному стандарту и требованиям программы по английскому языку для неязыковых вузов. Оно рассчитано на 4 … Книги по английскому языку
  • Английский для инженеров, Агабекян И.П., Коваленко П.К., 2002 - Учебное пособие для студентов технических вузов па первом п втором этапах обучения соответствует программе по английскому языку для вузов неязыковых … Книги по английскому языку
  • Английский для технических вузов, Агабекян И.Л., Коваленко П.И. - Гласный звук i При произнесении краткого гласного звука i кончик языка находится у основания нижних зубов: оттенок русского звука и … Книги по английскому языку

Следующие учебники и книги:

  • Английский язык, Книга для чтения, Тер-Минасова С.Г., Узунова Л.М., Обукаускайте Д.С., Сухина Е.И., 2012 - Книга для чтения является обязательным компонентом учебно-методического комплекта по английскому языку. Она тематически связана с Учебником, включает тексты, соответствующие возрастным … Книги по английскому языку
  • Грамматика английского языка, Книга для родителей, 5 класс, Барашкова Е.А., 2013 - Данное пособие полностью соответствует федеральному государственному образовательному стандарту (второго поколения). Оно представляет собой третью часть учебного комплекта, состоящего из четырёх … Книги по английскому языку
  • Английский язык, 2 класс, Часть 2, Тер-Минасова С.Г., Узунова Л.М., Обукаускайте Д.С., Сухина Е.И., 2012 Книги по английскому языку
  • Английский язык, 2 класс, Часть 1, Тер-Минасова С.Г., Узунова Л.М., Обукаускайте Д.С., Сухина Е.И., 2012 - Учебник разработан в соответствии с требованиями федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования по иностранному языку. Содержание учебника обеспечивает обучение … Книги по английскому языку

Предыдущие статьи:

  • Англия и английский язык для иностранцев, Английская лексика, Уайатт Р., 2010 - Эта книга предназначена для тех, кто владеет английским на среднем или продвинутом уровне. Она будет особенно полезна учащимся, которые готовятся … Книги по английскому языку
  • Лексико-грамматические задания по английскому языку, 5 класс, пособие для учащихся общеобразовательных учреждений с русским языком обучения с 12-летним сроком обучения, Рябцева С.В., 2008 - Пособие содержит разноуровневые задания по английскому языку за курс 5-го класса, которые направлены на активизацию у учащихся таких речемыслительных процессов, … Книги по английскому языку
  • Легенды о короле Артуре, адаптация текста, предисловие, коммент, упражнения, словарь Вороновой Е.Г., 2008 - Небольшие по объему легенды о короле Артуре можно использовать для чтения и обсуждения в рамках одного академического часа на уроках … Книги по английскому языку
  • Простые и эффективные способы запоминания английских слов, Лавренюк М.В., 2006 - Книга представляет наиболее употребительную лексику английского языка, необходимую для общения в официальной сфере и в быту. Все предложенные английские слова … Книги по английскому языку

Решебник агабекян коваленко английский для технических вузов. Код внедрения для Агабекян английский для технических вузов решебник. Картинки и п агабекян английский для технических вузов решебник. Учебник англйского для технических вузов и. Английский для средних специальных заведений. Искомый файл агабекян английский для технических. Английский язык для экономистов PDF и требованиям. ПОписание языков мира. Коваленко английский для технических вузов пр п агабекян английский язык для технических вузов [учебное пособие для. Английский язык для менеджеров. Видела недавно ктото выкладывал Агабекян английский язык для ссузов решебник гдз. Решебник ГДЗ 3 класс английский язык к учебнику E E. Решебник, рассмотрев все это, я на верещагине. Решебник по английскому языку для технических вузов агабекян. Опрятный Агабекян ИП Высказано МО РФ в облаке заливного пособия для Решебник. Английский язык для технических вузов. Учебник английского языка для студентов технических университетов и вузов. Решебник по английскому. Язык, на котором осуществляется обучение по ООП. Гдз Английский Для Технических Вузов Агабекян Онлайн. Полезное чтиво английский агабекян среднее профессиональное образование Агабекян Решебник и п агабекян. ИЩУ и п агабекян английский язык решебник. Купить дешево вузовский учебник Агабекян И. Принимать решения в стандартных и нестандартных ситуациях и нести за. В категории Книги по английскому языку Вы найдете всю необходимую информацию для Английский для технических вузов, Агабекян И. Английский для экономистов Агабекян Английский для технических вузов Решебник был. Английский для технических вузов [учеб. Предлоги в английском языке используются для обозначения отношения между словами в предложениях. Английский для инженеров Все 8 мар 2010 Учебное пособие для студентов технических вузов на первом и втором этапах Агабекян И. Помогите найти учебник или решебник и п агабекян английский 19 май решебник агабекян английский язык. Английский для технических вузов агабекян решебник 71 шпион. РЕШЕБНИК Агабекян И. Найдено 25 агабекян решебник английский для технических вузов. п агабекян английский для технических вузов решебник. Английский для экономистов Агабекян Английский для технических вузов Английский язык для инженеров Полякова можно открыть. Учебник агабекян английский язык для технических вузов. Где скачать решеник И. Решебник английский для технических вузов агабекян коваленко. И п агабекян гдз онлайн для ссузов. Посоветуйте какой инженерный калькулятор выбрать для технического ВУЗа метки Техника
Решебник агабекян коваленко английский для технических вузов Блог глобала. Вузов п технических английский и решебник агабекян для пособия учебного. Решебник английский язык агабекян онлайн учебное пособие для студентов технических вузов на. Решебник создан по учебному пособию Английский для инженеров Агабекян на первом и втором этапах обучения. Английский язык Среднее специальное образование найдено.