Кузнецова Татьяна
Александровна

Дорогие коллеги!

Рубрика «Подготовка к ГИА: вопросы и ответы» активно работала в течение прошлого учебного года. Вы могли познакомиться с полезными материалами, поучаствовать в вебинарах или посмотреть их в записи, прочитать публикации в СМИ, выполнить тренировочные тесты по ГИА.

В этом учебном году планируется продолжать эту рубрику, но несколько видоизменить её, обращая большее внимание на ГИА. Этому есть объективные причины: во-первых, если ЕГЭ уже успешно работает в штатном режиме, то ГИА пока работает в режиме апробации. Во-вторых, ГИА вызывает много вопросов, на которые я постараюсь обязательно ответить.

С уважением, , учитель-методист, руководитель ММО учителей английского языка Городского округа Химки, Заслуженный Учитель России, Победитель ПНПО 2006, Лауреат именной премии Губернатора Московской области 2005, 2012, эксперт ЕГЭ и ГИА.

Как научить слышать и слушать: проблемы обучения аудированию при подготовке учащихся к выполнению заданий по аудированию в ГИА
Ссылка для просмотра

Что такое опорное предложение и как искать ключевые слова: подготовка учащихся к выполнению заданий по чтению в ГИА
Ссылка для просмотра

Технологии подготовки учащихся к успешной сдаче ГИА по английскому языку (в новом формате)
Ссылка для просмотра

Государственная итоговая аттестация по английскому языку (в новой форме) 2013
Ссылка для просмотра

Английский язык.
Государственная итоговая аттестация.
Тренировочные задания
(с ключами). 9 класс
Авторы: В. Эванс, Э. А. Гашимов, А. Е. Куровская.

Учебное пособие с аудиоприложением содержит 8 вариантов тестов в формате ГИА по английскому языку. Пособие поможет максимально эффективно обеспечить подготовку учащихся к итоговой аттестации.

Отличительные черты пособия:

Вариативные задания, соответствующие демо-версии 2013 года;
Разнообразные по жанрам тексты для аудирования и чтения;

Ключи ко всем заданиям пособия и аудиоскрипты.


Современная грамматика
английского языка
для подготовки к ГИА
Авторы: Jenny Dooley
Virginia Evans
 


Авторская программа

Сборники тренировочных
упражнений в формате
ГИА
для 5, 6, 7 классов
Авторы Ю. Е. Ваулина,
О. Е. Подоляко
 

В сборнике предлагается система заданий на развитие умений чтения, письма, лексико-грамматических навыков как основы речевых умений. Сборник не только решает задачу тренировки установленных форматов экзаменационных заданий, но и служит развитию универсальных учебных действий согласно требованию ФГОС основного общего образования. Материалы пособия можно использовать на уроках английского языка и дома самостоятельно.

Сборник
устных тем
для подготовки
к ГИА.
5–9 классы
Автор Ю. А. Смирнов

Сборник устных тем для подготовки к ГИА. 5–9 классы. Сборник охватывает все темы, включённые в спецификацию Государственной итоговой аттестации по английскому языку. Для удобства работы темы представлены в порядке, предложенном в спецификации. После каждой темы предлагается план-ответ, который поможет учащимся подготовиться к устному рассказу по теме и список вопросов. После тем, которые не требуют заучивания фактической информации, предлагается список полезных слов и выражений, которые можно использовать при составлении монологического высказывания.
После изучения материалов сборника раздел «Говорение» ГИА по английскому языку в 9 классе не будет представлять для учащихся труда. Кроме того, материалы сборника можно использовать при подготовке к зачётам и экзаменам по английскому языку в 5–9 классах.

Купить

PET for
Schools
Practice
Tests
Издательство
Express Publishing

Сборник тренировочных заданий. 9 класс. Инновационный курс для подготовки к международному экзамену PET, включающий в себя десять тестовых работ. Пособие предназначено для учащихся основной школы с уровнем владения языком Pre-Intermediate.

И. В. Тофель.
Английский язык.
Сборник
тренировочных
заданий.
9 класс

Сборник тренировочных заданий. 9 класс. В сборнике представлены различные типы тестовых заданий по английскому языку, которые позволяют осуществить проверку уровня владения учащимися иностранным языком по всем видам речевой деятельности. Сборник предназначен для организации учебных занятий в 9 классе общеобразовательных школ с целью подготовки к государственной итоговой аттестации (ГИА), а также может использоваться как практический материал для закрепления изученного. В сборник включены задания трех уровней сложности, базового, повышенного и высокого для дифференциации учащихся по уровню владения языком.
Купить

Practice Exam Papers
Secondary School
ГИА
Тренировочные задания
Авторы: Э. Гашимов,
В. Эванс, А. Куровская

Practice Exam Papers Secondary School. Учебное пособие с аудиоприложением содержит 8 вариантов тестов в формате ГИА для 9 класса по английскому языку.

Отличительные черты пособия:

Вариативные задания, соответствующие демо-версии ГИА 2011 года;
Образцы выполнения заданий по всем видам речевой деятельности;
Подробные ответы ко всем заданиям.

К. В. К о м и с с а р о в

О. И. К и р д я е в а

Англиискии
Тренировочные
упражнения
в формате ГИА

CoAepxamie
nPEflMC/lOBME

ПРЕДИСЛОВИЕ
llpeAJiaraeMbiM c6ophi/ik flB/"meicfl AononHmenbHbiM KOMnoHeHtom ymk cepm/i «3be3flhbm ahr/immckmki» ("Starlight") ajih 5 Knacca
06me06pa30bate/ibhbix opraHi/i3au,hm m ujkoji c yrny6neHHbiM M3yneHneM aHmnMCKoro H3biKa aBTopoB K. M . EapaHOBOM, fl. flyjin,
B. B. konbinoboh n AP- noco6ne c o A e p x m npaKTunecKMe 3aaahna
m ynpaxHeHi/m, 6onbliinhctbo h3 KOTopbix HaueneHbi Ha noarotobky

Yhamnxcfl k ycneuiHoi/i caane l~0cyAapcTBeHH0i/i woroBoi/i arrecTaum/i

No ahr/immckomy h3biky no okohnahnn 9 Knacca.
C6ophhk co3AaH no MHoroHMcneHHbiM npocbSaM yHmeneM aHrnm/icKoro H3biKa 06Lue06pa30BaTe/ibHbix opraHH3au,hm o pacwMpehmh oSteivia 3aAaHm/i b cpopMaie rocyAapcTBeHHoi/i moroBoi/i
aTTeciauuM no aHmni/icKOMy H3biKy 3a Kypc ochobhom LUKOJibi.
B noco6nn npeA-naraiOTCfi 3aflaHHfl n ynpaxHem/m AJia pa3Bmi/m
yMGHm/i meHUfl, nncbivia(a TaKxe JiexcMKO-rpaiviMaTHHecKMx HaBbikob KaK ocHOBbi peneBbix yMeHi/n/i. Maiepna/ibi c6opHMKa He TO/ibKO
cnoco6cTByioT peweHmo 3aAann TpeHi/ipoBKi/i ycTaHOBjieHHbix cpopM3TOB 3K3aMeHai4HOHHblX 3aAaHHM, HO H pa3BMBaiOT He06x0AHMbie
yHMBepca/ibHbie yne6Hbie asi/ictbm^ b cooTBeicTBV\V\ c Tpe6oBaHHflMi/i
OeAepa/ibHoro rocyAapcTBeHHoro 06pa30Baie.ribH0r0 ciaHAapia
(O r O C) ocHOBHoro o6mero 06pa30BaHna.
CipyKTypa c6opHHKa npeACTaBiieHa B ciporoM cooTBeTCTBMH co
crpyKTypoi/i yne6HMKa: ynpaxHeHi/m pa3Ae/ieHbi Ha 6 MOAynei/i m coAepxaT aKTHBHbie neKcunecKne eAHHnu,bi A-na 3aKpenjieHi/m M3yneHHoro Maiepnana. TeMaTMKa tgkctob m 3aAaH\AV\ oipaxaeT 0CH0BHbie
TeMbi MOAynei/i b yne6HMKe.
ynntbibaa to, hto 5 icnacc HB/ifleTCfl nepBbiM 3TanoM o6yHeHi/m b
ochobhom niKo/ie, 3aAaHi/m ajia yHamnxca no p^Ay M3BecTHbix npi/ihmh He MoryT nojiHocrbio Ay6jinpoBaTb 3K3aMeHai4i/iOHHbie 3aflaHua
A

ГИА. Исходя из этого, в сборник включены упражнения и задания
для развития соответствующих компетенций с учётом данного
этапа обучения.
Упражнения сборника рекомендуется использовать параллельно с изучением соответствующих разделов модулей на уроках английского языка или в качестве д о м а ш н е г о задания для
самостоятельного закрепления учащимися изученного на уроке
лексико-грамматического материала.
В качестве обобщения лексико-грамматического материала,
изучаемого в 5 классе, рекомендуется использовать задания раздела «Повторение», помещённого в конце пособия и содержащего задания на ф о р м о - и словообразование в формате,
максимально приближенном к формату ГИА.
Ключи к заданиям и упражнениям также включены в пособие.
При использовании материалов сборника в качестве домашнего
задания, учителю рекомендуется изъять из него ключи, вырезав
соответствующие страницы по пунктирной линии, для объективной оценки знаний учащихся.
Авторы

VOCABULARY AND GRAMMAR
1.

Write the correct month.
1. In Russia, Victory Day is in
2. The fourth month of the year is
3. In Europe, Christmas is in
4. The first month of autumn is
5. The shortest month of the year is
6. The last summer month is
7. The second winter month is

.
.
.
.
.
.
.

Complete the list of nationalities.
America, Poland, Spain, Italy, Japan, England, China,
Portugal, Russia, Germany, Canada, Mexico, Britain,
Ireland, Brazil.
-an: American,
-ish: English,
-ese; Portuguese,

Match the objects to the school subjects.
1. a PC
a) Geography
2. a globe
b) ICT
3. a ball
c) English
4. a piano
d) Maths
5. a dictionary
e) Literature
6. a ruler
f) Music
7. a novel
9) PE

Find the odd one out.
1. He, she, her, they.
2. Mine, hers, ours, their.
3. Peter, Sue, Steve, Gus.
4. Red, yellow, short, blue.
5. American, Italy, French, Russian.
6. Nose, chin, eye, leg.
7. Winter, May, June, September.

Give the opposites of the following adjectives.
1. old (man) 2. short (hair)3. right (hand)4. cheap (hotel) 5. poor (people) 6. difficult (task) 7. curly (hair)-

Capitalise the necessary words in the sentences.
1. london is on the thames.
2. rita is from paris, france.
3. my favourite actor is brad pitt.
4. his birthday is in may.
5. jack is from italy, he is italian.

Use the right form of the article (a or an).
university
7.
horse
hour
4.
1.
octopus
8.
house
apple
5.
2.
umbrella
year
9.
union
6.
3.
л
HL

Fill in the gaps with the correct form of the verb
to be (am, is, are - positive or negative).
Hello! My name (1)
Nina and this (2)
Boris, my
brother. We (3)
from Russia. I (4)
18 years old,
but Boris (5)
, he (6)
older than me. My hobby
(7)
photography and I (8)
really good at it. My
brother (9)
a professional photographer. It (10)
my dream to work for the company where Boris works.
Write the correct subject pronouns.
1.
do my work very well.
2.
seldom waters her flowers.
3.
likes his job.
4.
often visit their friends.
5. Denis has a new bike.
is happy.
6. I like English.
is a beautiful language.
7. Jack and I are friends.
go to the same school.
Fill in the gaps with the correct form of the possessive pronoun or adjective.
1.
2.
3.
4.
5.
6.

We are from Russia.
country is very beautiful.
Nick and Sue are pupils.
favourite film is Titanic.
She is a writer.
books are very interesting to read.
They are good singers and this song is
.
I know Bill and Bill knows me. He is a friend of
.
I am John and he is Tim. We are fire fighters.
This car is
.
7. Fine, Liz!
is the best essay!

11. Put the adjective in brackets into the correct
superlative form.
1. They sell the (expensive) clothes in our town.
2. What is the (popular) sport in the world?
3. Kelly and Linda are the (clever) students in our class.
4. Chinese is the (difficult) language in the world.
5. They are our (bad) enemies.
6. Everest is the (high) mountain in the world.
7. Jim is our (good) friend.

12. Put the adjective in brackets into the correct
form. Mind the article. Sometimes two variants
are possible.
1. Meredith is (tall) than her elder sisters.
2. Jane"s hair is (long) than mine.
3. They"re both beautiful, but Alice is still (pretty).
4. Mr. Conolly is (rich) person in the company.
5. What is (popular) sport in your country?

6. Which is (good): to go by car or by train?
7. Can I have some (many) cake, please?
8. Nate"s manner are (bad) than Jack"s.
9. Bristol is (big) than the town where I live.
10. This show is (funny) than the previous one.
13. Complete the questions with the correct question
words.
1. A:
is Anna from?
B: From Canada.
2. A:
old is David?
B: Ten.
is Kate"s birthday?
3. A:
B: In January.
4. A:
is Jack"s favourite sinaer?
B: Beyonce.
5. A:
is your favourite sport?
B: Tennis.
6. A:
subject do vou like more: Maths or Enalish?
B: English.
7. A:
is John qood at?
B: Painting.
14. Fill in the missing words.
1. Jane is from France. (1)
is twenty-two years
(2)
. She (3)
a tennis player.

2. Michael Smith is from Great Britain. (4)
birthday is
(5)
25th May. He (6)
got ten Olympic medals.
3. Hi! My (7)
is Sasha and I"m (8)
Moscow, Russia. It"s a big city with a lot (9)
interesting places.
4. Bill and Jack are thirteen (10)
old. (11)
are
British. Their favourite football (12)
is Pele.
5. The (13)
of the Russian flag are red, blue and
(14)
. You can see it on 12th June, (15)
Day.
6. Helen is (16)
good-looking girl (17)
medium
height, with wavy (18)
, who is from Russia.
7. Michael Phelps (19)
one of (20)
most famous
swimmers in (21)
world.
15. Choose the correct answer.
1. My hair is
.
a) young
b) slim
c) wavy
2. They come from America. They
American.
a) is
b) are
c) am
3.
favourite singer is Enrique Iglesias.
a) He
b) Him
c) His
4. Jack is
pupil in the class.
a) the best
b) better
c) good
5. See you tomorrow! !
a) Not bad!
b) Hello!
c) Bye!
6. My dad has got a moustache and a
.
a) beard
b) ear
c) hair
7. She is a
singer from Italy.
a) favourite
b) famous
c) certain
8.
is your birthday?
a) Where
b) When
c) Who
ч

9. Can you play tennis? .
a) Yes, lam.
b) No, I can. c) Yes, lean.
10. He can"t
a horse.
a) drive
b) ride
c) run

Read the texts. Match the titles to the texts. There
is one extra title. Make a similar description of your
favourite cartoon character.
1. A Good Cafe Team
2. A Strange Creature
3. A Bad Cook
4. A Beautiful Girl
A. Snow White is a young Princess. She is fourteen years
old and she"s pretty. She has short, black, wavy hair and
light brown eyes. Her lips are cherry red and her skin is
as white as snow. Snow White is rather short in height,
but she has a rather slender figure. She often wears a
blue dress and a red bow in her hair. She is really sweet
and she can sing and dance well.
B. Shrek is a large green ogre. He looks rather unusual.
Shrek is about thirty years old and he"s very tall. He has
a green round face and no hair at all. He has brown eyes,
a big nose and full lips. Shrek"s big ears look like antennas. So he is not attractive and people don"t like him or
they are afraid of him. But in fact Shrek is friendly and
has a kind heart.
C. In "Ratatouille" Linguini is a poor young man. He is rather
slim, with curly brown hair and brown eyes. Linguini

Works in a restaurant but he"s rather bad at cooking. He
makes friends with a rat, Remy, who is an excellent chef.
Together they open an unusual bistro where Remy cooks
and Linguini serves the guests. He does it on skates
because he"s very good at skating.
Read the text and mark the statements True (T),
False

(F) or Not Stated

Shakira Ripoll, or just Shakira, is a very popular singer.
She is also a songwriter, a producer, and a dancer. Shakira
comes from Colombia in South America, though her mother
is Spanish and her father is Lebanese. Shakira doesn"t have
any brothers or sisters, but she"s got lots of relatives in Italy
and Spain. Her birthday is on 2nd February. Shakira is rather
short and slim. She has long, wavy blond hair and big brown
eyes.
Her name comes from the Arabic word which means
"graceful". She can speak lots of foreign languages: English,
Spanish, Arabic, Portuguese, and Italian, and she can
perform Arab belly dancing. She"s really good at it.
Shakira sings and performs in many genres, including
folk, pop and rock. She loves experimenting and doesn"t
want to limit herself. She says, she is the architect of her own
life. Today she has ten music albums and gives live concerts
all over the world. She"s the winner of many music awards.
Her boyfriend is a football player. He is much taller than
she. Shakira never misses his football matches. She also has
a lot of other interests. For instance, she is fond of world
history. Alexander the Great is one of her favourite historic
heroes.

Shakira helps other people a lot. She is the head of the
Barefoot Foundation. This organisation helps poor children
in Colombia. They build schools, provide food and help poor
children in their studies. What is more, Shakira also travels
around the world to help children in need.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.

Shakira is a famous Colombian singer.
Her father speaks three languages.
Shakira is rather tall and plump.
Shakira can do belly dancing well.
Shakira plays football with her boyfriend.
Shakira has time only for music.
Shakira helps children in Colombia.

Read the email. Imagine you have a pen friend from
England called Monica. Fill in the gaps with suitable
words. Write an answer to Monica and answer her
questions. Follow the structure of the letter,
fast
going out love
parents
good
student Hi
fastest become swimming
(1) _ _ _ _ , Mary!
How are you there? I"m happy to (2)
pen friends
with you. Let me tell you something about myself.
I"m from England, the UK. I live in Bristol with my
(3)
. I " m twelve and I"m a (4)
at Brooks
School. My mum"s name is Jessica and she"s an architect.
Dad"s a coach in a sports school. He"s really good at
(5)
and diving.

I"ve got a younger sister Cathy. She"s ten and at the
same school with me. I (6)
running and I think I can
run really (7)
. My favourite athlete is Usain Bolt who
is the (8)
man on our planet! I"m also (9)
at languages and want to start learning Russian. I love
(10)
with my friends or my family at weekends.
What about your family? Do you do any sport? Who"s you
favourite athlete and why? What"s your favourite subject at
school?
Well, that"s all for now. I hope to hear from you soon.
Love,
Monica

VOCABULARY AND GRAMMAR
1.

Use the right article where necessary.
1. A: Is there (1)
shopping centre in (2)
centre
of (3)
city?
B: Yes, there is (4)
one, just round (5)
corner.
2. A: Look at (6)
that cat in (7)
street! What
(8)
cute animal it is!
B: Aw! (9)
cat is really so nice! I like (10)
cats.
3. A: Excuse me, (11)
sir! Where can I buy (12)
good walking shoes?
B: At (13)
supermarket. It is on (14)
opposite
side of (15)
street.
4. A: This is (16)
Peter, (17)
my brother. He is
(18)
writer.
В: I like (19)
his books. He is really (20)
brilliant writer.
5. A: Have you got (21)
big flat? Is there (22)
balcony?
B: There is no (23)
balcony, but (24)
flat is
(25)
rather big.

Fill in the gaps with prepositions.
1. There is a big plasma TV
the living room.
2. There are some bright cushions
the sofa.
3. There is no carpet
the floor.
4. The coffee table is
the TV and the sofa.
5.
the bookcases we keep the books and some magazines.

6. There are some photos and pictures
the wall.
7. Next
the vase there"s a plant.
8. An old wooden desk stands
front of the window.
9. There"s some sugar
the cupboard.
10. Please, don"t move the table
the door.
3.

Write the plural forms of the nouns.
Table, sofa, pencil, match, party, bedroom, flat, toy,
dish, hat, story, lake, watch, park, church, fox, boy,
cat, chair, boat.
-s [s]: desks,
s [z]: pens,
-es : benches,
-(y)s: days,
-(i)es: babies,

Write the plural form of the following nouns.
1. w o l f 9. t o m a t o 2. potato10. t o o t h - _
3. child11. w i f e 4. m a n 12. h a l f 5. r o o f 13. p h o t o - _
6. video 14. person 7. mouse15. f o o t 8. woman A

Make up the words.
1. a dish
a) room
2. an arm
b) case
3. a bath
c) washer
4. a book
d) board
5. a cup
e) chair

Fill in the gaps with suitable words.
bathroom
bedroom
wardrobe
carpet
cupboard
curtains
utility room
attic
living room dishwasher
1. We usually keep old furniture in the
.
2. We take a shower in the
.
3. People sleep and get dressed in their
.
4. Dishes and cups are in the kitchen
.
5. People often watch television and spend time together
in the
.
6. You hang clothes in the
.
7. A
is a machine where you put dirty plates and
it washes them.
8. We have a fluffy
on the floor.
g. You draw the
to make the room darker.
10. We keep large equipment, like the washing machine in
the
.

Fill in the gaps with suitable words. Use the vocabulary of Module 2.
1. Mum is tired of washing so many plates, let"s buy a new
for the kitchen.
2. Put the
on the sofa, please.

3.
4.
5.
6.

We have a gas
in the kitchen.
I"ll have a
and goto bed.
My father works in his
every evening.
Our country house has a beautiful
with lots
of trees.
7. Where is the milk? - It"s in the
.
8. The tea is in the kitchen
.
9. You are beautiful, look in the
.
10. Please hang the coat in the
.
11. The car"s in the
.
12. There"s a lovely green
"
in front of our cottage.
13. Janet loves coffee, let"s buy her a
.
14. There"s a cat on the top of the
! Look!
15. There"re dirty plates in the
, wash them, please.

Use the correct form of the verb to be (is, are positive or negative).
1. There
a book on the table.
2. There
any cushions on the sofa.
3. There
some armchairs in the living room.
4.
there any milk in the glass?
5. There
no chair in the room.
6. There
some cups on the coffee table.
7.
there any newspapers today?

Complete the sentences with correct punctuation.
1. The

Издательство Грамотей Год издания 2018

Это пособие будет полезно школьникам, их родителям и учителям в качестве дополнительного пособия для развития мелкой моторики и улучшения почерка. Это пособие будет полезно школьникам, их родителям и учителям в качестве дополнительного пособия для развития мелкой моторики и улучшения почерка.

86 ₽

242 ₽

278 ₽

113 ₽

222 ₽

Ульева Е.

Издательство Грамотей Год издания 2019

Каждый из родителей знает, как важно подготовить ребёнка к школе - тренировать руку, писать элементы букв, развивать речь. Ведь это вызывает основные трудности на первых порах обучения. И как непросто усадить малыша писать! Эта деятельность совсем... Каждый из родителей знает, как важно подготовить ребёнка к школе - тренировать руку, писать элементы букв, развивать речь. Ведь это вызывает основные трудности на первых порах обучения. И как непросто усадить малыша писать! Эта деятельность совсем несвойственна детям в 5-6-летнем возрасте. Они такие непоседы! Где же решение? Мы составили специальные прописи, которые помогут вашему малышу освоить все секреты письма легко, быстро и интересно! Важно просто учитывать психологию ребёнка - дать такие задания, которые будут ему интересны. Не просто выводить крючки и палочки, а рисовать дорожку для машинки, украшать платье принцессе. Никаких нравоучений, упрёков и наказаний! Так вы только отобьёте интерес ребёнка к учению. Интересная игра, занимательная сказка, увлекательное путешествие - вот что ожидает вашего малыша в освоении основных навыков письма. Он научится писать элементы букв, разовьёт мелкую моторику руки, логику, мышление, память, речь, координацию. Программа "Прописи для непосед"...